ФІЗИКА ДЛЯ ОБДАРОВАНИХ
НЦ «МАНУ» провів літню фізичну школу за напрямом «Електрика»

prev next

Школа проходила з 1 по 6 червня на базі Міжнародного центру дитячої наукової творчості MANLAB.CAMP. Її слухачами стали учні Харківської обласної спеціалізованої школи-інтернату «Обдарованість». Лекції, практикуми і проблемні задачі об’єднала загальна тема – електрика.

На лабораторних роботах школярі вивчали електричні процеси. Зокрема, перевіряли дію законів Кірхгофа для електричного кола та закону Ома для ділянки кола і повного кола, досліджували роботу конденсатора. Все це робили за допомогою сучасних вимірювальних засобів.

Лекції про електричний струм і електроенергію, магнітне поле, електроприлади й генератори прочитав доцент фізичного факультету КНУ імені Тараса Шевченка, кандидат фізико-математичних наук Владислав Кравченко. Він же проводив практикуми з розв’язування задач.

Наскрізною темою школи стали дослідницькі проблемні завдання. Їх школярі вирішували в командах. Кожна група мала виконати свій проект. Серед них – вивчення роботи літій-іонних акумуляторів, дослідження конденсаторів великої ємності (іоністорів) та взаємодії наелектризованих тіл різної форми (пластин, куль тощо), створення фруктових гальванічних елементів. Наприкінці школи відбувся захист проектів із жвавим обговоренням.

Подбали організатори і про пізнавальне дозвілля. Наприклад, діти змогли навчитися тонкощам роботи з металошукачами. Полігон на території MANLAB.CAMP перетворився на місце справжніх розкопок. Юні дослідники знайшли монети, металеві предмети побуту, кераміку й інші артефакти. За ними спробували реконструювати картину життя людей, що мешкали в цій місцевості десятки й сотні років тому. Крім того, спостерігали за Сонцем у сонячний телескоп Coronado і спробували себе в ролі операторів дрона.

У школі «Обдарованість» навчаються діти з усіх куточків Харківської області й навіть інших регіонів. Педагоги ставлять за мету, щоб кожна дитина розкрила свої таланти, проявила свою обдарованість. Співпраця з Малою академією наук дуже допомагає в цьому, зазначає вчитель закладу Ірина Петренко. Вона викладає фізику і приїхала до столиці разом зі своїми вихованцями.

– Ми вже третій рік поспіль привозимо дітей на літні школи МАН. І кожного разу нас знаходять, чим здивувати, – зауважила пані Ірина. – Змістовна і серйозна програма поєднується з легкістю спілкування. З одного боку, йдеться про щось дуже серйозне, про передній край науки. З іншого – викладачі вміють доступно пояснити ці речі молоді. Сподіваюся, що це дасть змогу відкрити нові таланти. І коли ці діти підростуть, вони усвідомлено підуть у науку та просуватимуть її на вищий рівень.

Як великий позитив педагог відзначила те, що діти вирішують відкриті завдання і потім захищають проекти. Лекції та практикуми дещо виходять за межі шкільної програми, але це добре, вважає Ірина Петренко. Адже учні роблять знайомі речі і водночас дізнаються щось нове.

Восьмикласникові Ростиславу Печію найбільше припала до душі практика:

– Дуже зручно, що під рукою є все необхідне обладнання. У нашій школі його спектр, звісно, набагато вужчий. Сподобались і проблемні завдання. Наприклад, наша група мала створити батарейки на основі фруктів й овочів. Для цього використовували картоплю, яблука, огірки і прилади для експериментів.

Однокласниця Ростислава Вероніка Гаряча захоплюється фізикою. Брала участь у Всеукраїнському турнірі юних фізиків. А у школі змогла поглибити знання з улюбленого предмету.

– Я в захваті від фізики, адже вона дає змогу вимірювати фактично всі речі, що тебе оточують, виявляти сили та закономірності, які на них діють. У літній школі ми отримали великі можливості, тут багато приладів, за допомогою яких усе можна виміряти легко та швидко. Дані передаються до спеціальної програми, яка відразу будує графік і показує результати, – розповіла Вероніка.

Учень 10 класу Михайло Щука хоче стати біофізиком, лікувати хвороби на клітинному рівні. Фізику додатково вивчає вдома. Тож на літній школі йому було легко і цікаво.

– На лабораторних ми вивчали електростатику та закони постійного струму. Сподобалися задачі на закони Кірхгофа, з якими ми ще не знайомі, також працювати з високими напругами, перевіряти закон Кулона. Дуже задоволений тим, що можна попрацювати в команді та ще й з новітнім обладнанням, – зізнався хлопець.

Крім яскравих спогадів, змістовного спілкування й активного відпочинку, школярі отримали практичний досвід у розумінні законів електрики. А ці знання можуть знадобитися в житті будь-якої людини.

Тетяна Чернецька
12.06.17
Повернутись до розділу
Адреси розташування веб-сайтів:

Волинське територіальне відділення МАН

Рівненське територіальне відділення МАН

Житомирське територіальне відділення МАН

Київське обласне територіальне відділення МАН

Київське територіальне відділення МАН

Чернігівське територіальне відділення МАН

Сумське територіальне відділення МАН

Львівське територіальне відділення МАН

Тернопільске територіальне відділення МАН

Хмельницьке територіальне відділення МАН

Вінницьке територіальне відділення МАН

Черкаське територіальне відділення МАН

Полтавське територіальне відділення МАН

Харківське територіальне відділення МАН

Луганське територіальне відділення МАН

Закарпатське територіальне відділення МАН

Івано-Франківське територіальне відділення МАН

Чернівецьке територіальне відділення МАН

Кіровоградське територіальне відділення МАН

Дніпропетровське територіальне відділення МАН

Донецьке територіальне відділення МАН

Одеське територіальне відділення МАН

Миколаївське територіальне відділення МАН

Херсонське територіальне відділення МАН

Запорізьке територіальне відділення МАН

Кримське територіальне відділення МАН

Севастопольське територіальне відділення МАН

Севастопольське територіальне відділення МАН Київське територіальне відділення МАН Івано-Франківське територіальне відділення МАН