ФОРМУВАННЯ НАУКОВОГО СВІТОГЛЯДУ
У четвертий день квітня нагороджено найсильніших мовознавців та істориків

prev next

Чотири дні конкурсу-захисту і безпосередньо два дні власне змагання для молодих дослідників уже за плечима. У когось на носі вступ до вищої школи, у когось – продовження навчання на шкільній лаві. Однак усіх конкурсантів об’єднує одне – аналіз отриманих вражень і знань. Адже на фіналі конкурсу-захисту їхня робота над створенням себе як особистості не закінчується. Школярі зробили перші кроки в науці, щоб тверезо оцінити свої можливості, почути внутрішній голос, який нашіптує, чим займатися, й отримати необхідний досвід для формування світогляду.

Саме про важливість роботи над собою, розвитку свого потенціалу наголошували мовознавцям та історикам науковці і почесні гості, які прийшли їх привітати з маленьким святом у їхньому житті. Це – президент МАН Станіслав ДОВГИЙ; почесний голова Піклувальної ради НЦ «МАНУ», доктор історичних наук, народний депутат України Володимир ЛИТВИН; куратор відділення історії, директор Інституту історії України НАН України Валерій СМОЛІЙ; голова журі відділення мовознавства, завідувач кафедри української мови факультету української філології та літературної творчості імені Андрія Малишка НПУ імені М. П. Драгоманова Марія ПЛЮЩ; член журі секції «Етнологія», науковий співробітник відділу етнології Державного наукового центру захисту культурної спадщини від техногенних катастроф Володимир СИРОТКІН; голова секції «Археологія», завідувач відділу кам’яного віку Інституту археології НАН України Леонід ЗАЛІЗНЯК; партнери Малої академії наук – секретар Асоціації іспаністів України Катерина РЯБЧЕНКО; аташе з наукового й університетського співробітництва посольства Франції в Україні Сільван РІГОЛЬ і керівник проекту «Школи: партнери майбутнього» Ґете-Інституту в Україні Вайкко ФРАУЕНШТАЙН.

– Вибирайте сучасну інноваційну тему, широко займайтеся джерельною базою, тоді буде узагальнення, будуть нові висновки, нові постановки завдань. Навіть у найкращих аналітичних умах без комплексу джерел, без комплексного підходу до них якісь надто цікаві висновки зробити важко, – наголосив Валерій СМОЛІЙ.

Приміром, цьогорічний переможець у секції «Всесвітня історія», київський школяр Владислав ДРОЗД вирішив розглянути зміни в поведінці військовослужбовців радянської армії на території окупованої Німеччини в 1945–1946 роках. І під час свого дослідження юнак ознайомився не тільки з працями науковців, які вивчали цю тему, а й з доповіддю «Більшовицькі злочини під час Другої світової війни», що намагалися оголосити на Нюрнберзькому трибуналі. У результаті дослідження Владислав дійшов такого висновку: злочини були, але їх скоювали слабші духом солдати, і це не мало масового характеру.

Для проведення якісної розвідки важливо також зануритися в її атмосферу.

− Шкода, що зменшується кількість дітей, які беруть участь в експедиціях. Багато робіт було реферативно-компілятивного плану. Археології можна навчитися тільки займаючись археологією, – акцентував Леонід ЗАЛІЗНЯК.

Проте пан Леонід переконаний: ще не вмерла наукова Україна, бо доки учні братимуть участь у таких змаганнях як конкурс-захист, доти будуть поповнюватися кадрові запити науки.

Загалом, члені журі відділення історії відзначили таку особливість цьогорічного фіналу: зріс рівень самостійності робіт, тобто видно, що учні самі опрацьовували тему і формулювали відповідні висновки без сторонньої допомоги чи особливого втручання наукового керівника.

Журі відділення мовознавства наголошували на тому, що важливим завданням конкурсу, крім іншого, є охопити якомога ширшу аудиторію.

Багато вчителів не зовсім вміють чи охоче ставляться до написання дітьми наукових робіт, і тому їх мало. Це не зовсім звична форма шкільної позакласної роботи, тому, можливо, щось учителів зупиняє. Ми плануємо посилити нашу роботу, щоб залучити більшу кількість областей до конкурсу. Для цього будемо організовувати вебінари і подібну дистанційну роботу, – поділилася голова журі секції «Іспанська мова», доцент кафедри теорії та практики перекладу з романських мов імені М. Зерова КНУ імені Тараса Шевченка, кандидат філологічних наук Галина ВЕРБА, в секції якої захищалося всього п’ять школярів.

Якщо порівнювати рівень робіт лінгвістів із попередніми роками, то він загалом стабільний, особливої динаміки не помітно, але самі дослідження за вибором теми цікавіші.

Я вже десять років працюю на конкурсі-захисті МАН. Якщо раніше була різноманітність представлених робіт – від нульових до гарних, – то зараз цей відрив урівнюється, – запевнила голова журі секції «Французька мова», доцент кафедри романо-германської філології факультету іноземної філології НПУ імені М. П. Драгоманова Зоя ЄЛЕНІНА.

Про цікавість тем зазначив і переможець секції «Англійська мова», одинадцятикласник із Черкас Олександр ШВЕЦЬ:

Мені сподобалися майже всі теми, які я прослухав. На районному і обласному етапах бувають дослідження, які не дуже цікаві, а от на всеукраїнський етап потрапляють люди, які дійсно знають, про що вони говорять, дуже добре готуються і в яких дуже актуальні роботи.

А для того щоб мовознавці й особливо історики «не розслаблялися» і пропагували науку серед своїх однолітків, координатор громадського проекту «ЛІКБЕЗ. Історичний фронт» Кирило ГАЛУШКО заохотив їх взяти участь у конкурсі, який присвячений вирішенню питання «Як зробити історію України цікавою молоді?» Поки що це лише анонс змагання, офіційно його оголосять через тиждень. Проте пан Кирило зазначив: проект «ЛІКБЕЗ. Історичний фронт» шукає людей, які формулювали б модерні ідеї, і звернувся до МАНівців, бо переконаний – серед них є такі особистості.

Олена ТЕРЛЕЦЬКА
05.04.16
Повернутись до розділу
Адреси розташування веб-сайтів:

Волинське територіальне відділення МАН

Рівненське територіальне відділення МАН

Житомирське територіальне відділення МАН

Київське обласне територіальне відділення МАН

Київське територіальне відділення МАН

Чернігівське територіальне відділення МАН

Сумське територіальне відділення МАН

Львівське територіальне відділення МАН

Тернопільске територіальне відділення МАН

Хмельницьке територіальне відділення МАН

Вінницьке територіальне відділення МАН

Черкаське територіальне відділення МАН

Полтавське територіальне відділення МАН

Харківське територіальне відділення МАН

Луганське територіальне відділення МАН

Закарпатське територіальне відділення МАН

Івано-Франківське територіальне відділення МАН

Чернівецьке територіальне відділення МАН

Кіровоградське територіальне відділення МАН

Дніпропетровське територіальне відділення МАН

Донецьке територіальне відділення МАН

Одеське територіальне відділення МАН

Миколаївське територіальне відділення МАН

Херсонське територіальне відділення МАН

Запорізьке територіальне відділення МАН

Кримське територіальне відділення МАН

Севастопольське територіальне відділення МАН

Севастопольське територіальне відділення МАН Київське територіальне відділення МАН Івано-Франківське територіальне відділення МАН