МАН-ЮНІОР ДОСЛІДНИК
Визначено переможців однойменного конкурсу

prev next

У квітні – травні НЦ «МАНУ» вже увосьме провела Всеукраїнський інтерактивний конкурс «МАН-Юніор Дослідник». Змагання відбувається в номінаціях «Історія», «Екологія», «Техніка» й «Астрономія» за інноваційною методикою, що передбачає ефективну пропедевтику всіх видів діяльності учнів у Малій академії наук на засадах дистанційного навчання за допомогою Інтернету. Конкурс реалізується у два етапи.

На першому (підготовчому) етапі протягом кількох місяців учні 5–10-х класів надсилають презентації та тези своїх досліджень на запропоновані теми. Матеріали, представлені учасниками, розміщуються на сайті конкурсу для подальшого рейтингового оцінювання, що є «родзинкою» змагання, бо відрізняє його від усіх інших схожих інтелектуальних конкурсів. Учні та їхні наукові керівники впродовж двох тижнів обговорюють і оцінюють за 10-бальною шкалою роботи учасників. Одночасно з таким оцінюванням відбувається оцінювання проектів й експертами – членами журі. Дослідження, які набирають більше п’яти балів, допускаються до другого етапу конкурсу – онлайн-захисту.

Цьогоріч у конкурсі було представлено 420 робіт. Порівняно з минулим роком кількість учасників збільшилася на 149 учнів. Беззаперечним лідером за кількістю досліджень є Харківщина (77 проектів), яка утримує також і першість за кількістю призерів змагання; за нею йдуть Донецька, Сумська, Миколаївська, Закарпатська та Волинська області. Географія конкурсу охопила практично всю Україну, в тому числі звільнені райони Донецької й Луганської областей, які попри складні умови проявили активність і ґрунтовну підготовку дослідницьких проектів.

Тема номінації «Історія» була присвячена ролі особистості в історії. Голова журі номінації, професор кафедри всесвітньої історії Запорізького національного університету Олександр Давлєтов зауважив: порівняно з минулорічними конкурсами значно зменшилася кількість реферативних робіт, велика кількість представлених досліджень ґрунтувалася на місцевому краєзнавчому матеріалі і містила інтерв’ю та опитування свідків певних історичних подій, спогади, листи тощо. Учасники користувалися також матеріалами місцевих музеїв та архівів. І в цьому позитивна відмінність цьогорічних проектів від проектів минулих років.

Член журі номінації, вчитель історії гімназії № 50 м. Запоріжжя Зінаїда Коган зазначила, що водночас із позитивом варто відмітити і недоліки представлених проектів: відсутність визначення конкретного історичного впливу особистостей, про яких ідеться в дослідженні, на розвиток міста, села, регіону. Помічено також перевищення обсягу тез, їхнє недостатнє структурування, а інколи і відсутність висновків, нелогічність викладу в презентаціях, перенасиченість презентацій текстом або, навпаки, його недостатність.

Учасники номінації «Екологія» досліджували стан ґрунтів, їхні зміни та продуктивність наземних екосистем у конкретних районах України. Журі номінації одноголосно відзначило досить високий загальний рівень дослідницьких робіт. Більшість учнів вивчали стан ґрунтів свого населеного пункту. Практично кожний проект містив елементи дослідництва, що було підкріплено фотографіями, графіками, таблицями тощо. У доповідях учні ґрунтувалися на результатах експериментів і певних вимірювань характеристик ґрунтів. Майже в кожному проекті пропонувалися конкретні заходи для поліпшення стану ґрунтів.

Голова журі номінації «Екологія», доцент кафедри загальної та прикладної екології та зоології Запорізького національного університету Костянтин Домбровський, підбиваючи підсумки, наголосив: варто відмітити проект «Компола», представлений учнями 6 класу спеціалізованої школи № 17 м. Києва Софією-Христиною Борисюк та Нікітою Шульгою. Дослідження передбачає компостування відходів шкільної їдальні з метою подальшого підживлення ґрунтів та очищення повітря у містах, а також зменшення кількості відходів, які потрапляють на сміттєзвалища.

Членами журі відзначена також висока науковість дослідницьких робіт семикласниці Олександри Дєопік з Баришівського НВК, семикласниці Діани Черваньової з Харківської ЗОШ № 128, дев’ятикласниці Конотопської спеціалізованої школи № 2 Сумської області Юлії Дорошенко та восьмикласниці Харківського ліцею № 107 Анастасії Грицини.

У номінації «Технік-Юніор» учні, які захоплюються фізикою, хімією, винахідництвом та технікою, як і в минулому році, мали перетворити досліди в пізнавальні фокуси, використовуючи оригінальні ідеї, а також пристрої власної конструкції. Постійний голова журі номінації, професор, доктор фізико-математичних наук Олександр Горбань стверджує, що рівень цьогорічних проектів – достатній, якщо порівнювати з попередніми роками.

Найвищу оцінку отримали учні Нікопольського професійного ліцею. Оригінальний, простий і красивий фокус на основі оптичного явища представила восьмикласниця з Львівського технологічного ліцею Анастасія Венчковська. Обґрунтовані і цікаві досліди продемонстрували семикласник Уманської ЗОШ № 4 Черкаської області Артем Ткаченко, учень 8 класу Харківського ліцею № 89 Максим Литвиненко, семикласник Роман Безперстов і десятикласниця Анастасія Ольховська з Горішньоплавнівської спеціалізованої загальноосвітньої школи № 3 Полтавської області, десятикласниця Славутського обласного спеціалізованого ліцею-інтернату поглибленої підготовки учнів у галузі науки Київської області Юлія Пізнюр і дев’ятикласник Харківської загальноосвітньої школи № 143 Владислав Рудчик.

Аналізуючи підсумки конкурсу в номінації «Астроном», голова журі, доцент кафедри фізичного матеріалознавства Запорізького національного університету, кандидат фізико-математичних наук Олександр Смоляков і член журі, автор завдань конкурсу в цій номінації, заслужений вчитель України Михайло Стаценко констатували зниження рівня і якості робіт. Переважно це були реферативні неглибокі роботи.

Проте навряд чи можна в цьому звинувачувати лише учителів та учнів, адже астрономію в школі вивчають тільки в 11 класі, та й то протягом одного семестру. Вважати деякі відомості з природознавства навчанням астрономії навряд чи можна. Отже, навчання астрономії у школі зведено нанівець, тому можна сподіватися лише на позашкільні заняття, зокрема в системі Малої академії наук. Для підвищення рівня вчителям астрономії стануть у пригоді журнал «Школа юного вченого», де містяться цікаві питання з астрономії, а також посібник «Крок за кроком до зірок». Також НЦ «МАНУ» надає можливість проведення семінарів на астрономічну тематику для педагогів.

Слід зазначити, що на тлі загального невисокого рівня проектів з астрономії яскраво були представлені дослідницькі роботи, підготовлені учнями гуртка «Фомальгаут» з Одеської спеціалізованої школи № 117. Вони були одноголосно оцінені журі в 10 балів. Дослідження цих учнів представлені в журналі «Школа юного вченого» № 3 за 2017 рік.

Методичні рекомендації для підготовки школярів до наступного конкурсу «МАН-Юніор Дослідник» будуть опубліковані на його сайті. Матеріали змагання традиційно публікуватимуться в журналі «Школа юного вченого».

Світлана Білоус, cпівголова оргкомітету конкурсу «МАН-Юніор Дослідник»
03.06.17
Повернутись до розділу
Адреси розташування веб-сайтів:

Волинське територіальне відділення МАН

Рівненське територіальне відділення МАН

Житомирське територіальне відділення МАН

Київське обласне територіальне відділення МАН

Київське територіальне відділення МАН

Чернігівське територіальне відділення МАН

Сумське територіальне відділення МАН

Львівське територіальне відділення МАН

Тернопільске територіальне відділення МАН

Хмельницьке територіальне відділення МАН

Вінницьке територіальне відділення МАН

Черкаське територіальне відділення МАН

Полтавське територіальне відділення МАН

Харківське територіальне відділення МАН

Луганське територіальне відділення МАН

Закарпатське територіальне відділення МАН

Івано-Франківське територіальне відділення МАН

Чернівецьке територіальне відділення МАН

Кіровоградське територіальне відділення МАН

Дніпропетровське територіальне відділення МАН

Донецьке територіальне відділення МАН

Одеське територіальне відділення МАН

Миколаївське територіальне відділення МАН

Херсонське територіальне відділення МАН

Запорізьке територіальне відділення МАН

Кримське територіальне відділення МАН

Севастопольське територіальне відділення МАН

Севастопольське територіальне відділення МАН Київське територіальне відділення МАН Івано-Франківське територіальне відділення МАН