МАЙДАНЧИК СУЧАСНИХ ОСВІТНІХ ВІЯНЬ
З 5 по 9 квітня у Мистецькому Арсеналі відбувся фестиваль «Арсенал ідей»

prev next

Третій рік поспіль БФ «Мистецький Арсенал» та НКММК «Мистецький Арсенал» у партнерстві з НЦ «Мала академія наук України» організовують креативний простір, де поєднується творчість дітей і дорослих, сучасні освітні програми й експериментаторство, наукові інновації та мистецькі проекти, – освітній фестиваль «Арсенал ідей».

Зосереджуючи на одній території велику кількість цікавих, різноманітних за формою і змістом активностей, фест покликаний продемонструвати найбільш ефективні й прогресивні напрацювання в освітній сфері. Тож захід цікавий не лише широкій аудиторії відвідувачів, а й професійній спільноті. До створення програми цьогорічного фестивалю долучилися близько 100 організацій.

6 квітня на «Арсенал ідей» завітала дружина Президента України Марина Порошенко й Уповноважений Президента України з прав дитини Микола Кулеба. Почесні гості оглянули локації заходу і взяли участь у ІІ Форумі нової освіти, який відбувався в рамках фестивалю.

12 ІНТЕРАКТИВНИХ МАЙСТЕРЕНЬ

Цього року основною складовою фесту були 12 інтерактивних майстерень: літератури, історії, театру, журналістики, кіно й анімації, науки, іграшки, музики, архітектури та дизайну, кулінарії, художня й етномайстерня.

МАН розгорнула свої активності у майстернях науки і кіно й анімації. Зокрема, академія провела три відкриті уроки з фізики, хімії та біології.

– Ми показали модель класу, яка на сьогодні існує у загальноосвітніх навчальних закладах і, головне, що ця модель створена під МАНівські завдання. Ми мали можливість продемонструвати, як відбувається дослідницьке заняття нового типу відповідно до тих інструментів, які ми створили, – розповів завідувач відділу створення навчально-тематичних систем знань НЦ «МАНУ» Ігор Чернецький, який проводив урок з фізики.

Участь у таких уроках взяли столичні школярі – восьмикласники гімназії № 179 і Новопечерської школи. На уроці з фізики підлітки за допомогою лимонів імітували гальванічні елементи, досліджували їхні характеристики, створювали опір.

– Та навичка, яку учні отримали у процесі експерименту, – це навичка чисто життєва. Тому що їм доведеться купляти батарейки, акумулятори, і треба вміти їх вибрати – не тільки зважати на рекламу, а й перевірити їх, перш ніж застосовувати, – зауважив Ігор Чернецький.

На уроці з хімії школярі створювали розчини з різною концентрацією і реєстрували зміни показників за допомогою сучасного цифрового обладнання. А на занятті з біології підлітки зробили штучну клітину Траубе (модель біологічної клітини, яка імітує її функції). Потім спостерігали, як штучна клітина всмоктує воду. Досліди учні виконували з використанням оптичних мікроскопів із цифровими камерами.

Науково-пропедевтичний простір МАН «Футурум» підготував майстер-класи з біології, історії, хімії та географії. Відвідувачі фестивалю мали змогу ознайомитися з будовою організму людини, створивши моделі тіла і клітини крові; дослідити мінерали за допомогою електронного мікроскопа; провести незвичайні досліди своїми руками: «Світлофор», «Багато піни із нічого», «Золотий дощ» і «Колоїдний ліс».

– Ми спробували навчити дітей бути справжніми істориками. Роздрукували документи шістнадцятого – вісімнадцятого століття. Це – зразки українського скоропису. І запропонували дітям спробувати їх прочитати, – зазначив викладач «Футуруму» Олексій Савченко, який проводив майстер-клас з історії. – Коли їм це не вдалося (зрозуміло чому, бо для того, щоб навчитися читати скоропис, треба багато років), ми показали переклад, надрукований сучасними літерами. Діти могли порівняти сучасний шрифт із тогочасним. Потім дали канцелярське перо й учасники спробували писати так, як писали колись.

Дитячі наукові студії МАН провели майстер-класи з програмування, робототехніки, математики, комп’ютерної графіки і створення мультфільмів. А також пропонували відвідувачам фесту пройти квест «Open-World», який розробили учасники осіннього табору студій.

У майстерні іграшки відвідувачі «Арсеналу ідей» мали нагоду ознайомитися з історією виникнення іграшок, дізнатися, як вони виглядали 50 років тому, і могли змайструвати власну цяцьку.

Побачити виставку музичних інструментів (експонати різних часових періодів та країн світу), навчитися створювати сучасну електронну музику і зіграти на музичних інструментах пропонувала майстерня музики.

У студії радіомережі «Країна ФМ», що в майстерні журналістики, діти зачитували казку або вірш і отримували запис у подарунок. Також усі читці лунатимуть у радіоефірі щоденної дитячої програми «Дрімайко».

Майстерня історії підготувала активності, щоб учасники фесту могли зазирнути до «капсули часу». Приміром, Музей історії Києва пропонував дітям провести археологічні розкопки: знайти зариті у піску муляжі сокири, наконечник списа, шматки браслету, гривни. Потім маленькі археологи мали записати про свої знахідки у музейній книзі надходжень. А після цього треба було створити музей: розкласти на полиці знайдені речі, зробити підписи й анотації до них.

ІІ ФОРУМ НОВОЇ ОСВІТИ

Організатори форуму прагнули створити простір для спілкування учнів з експертами, щоб з’ясувати інтелектуальні, емоційні потреби молоді та почути її пропозиції щодо методів і форм викладання. Також юнацтво мало змогу спільно з представниками експертного середовища обговорити нові можливості шкільної та позашкільної освіти, які можна використовувати вже нині. Партнерами заходу були НЦ «Мала академія наук України» і Національний музей мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків.

Кожний день форуму, який розпочався 6 квітня, присвятили обговоренню певної теми. У перший день їх було дві. Одна з них – права і рівність дітей з акцентом на тому, що поруч з нами живуть діти з обмеженими фізичними можливостями і як можна їх прийняти і долучити до освітніх процесів.

– Я вражена дискусією. Вона показує яскравість нашої молоді, що вона не байдужа до проблем нашого суспільства. Дуже важливо якомога швидше запровадити інклюзивну освіту в усіх без винятку шкільних закладах, щоб дитина з інвалідністю могла потрапити до будь-якої школи і щоб інші учні прийняли цю дитину, – зауважила перша леді Марина Порошенко, яка разом із молоддю обговорювала рівні права та можливості дітей.

Друга тема першого дня – мистецтво. Учасники розмовляли про сучасне мистецтво як предмет, що стимулює критичне і креативне мислення, художній музей як простір для конструювання майбутнього.

Темою форуму 7 квітня була наука. Учні й експерти говорили про міждисциплінарність як можливість нових відкриттів, дискутували, чи новітні технології в освіті допомагають або ж відволікають від навчання. Участь у роботі цієї секції взяла міністр освіти і науки України Лілія Гриневич, яка презентувала концепцію реформи середньої освіти «Нова українська школа». За словами міністра, сучасні діти дуже швидко втрачають інтерес до навчання – вже у початковій школі. І це не дивно, вважає пані Лілія. Адже дошкільнята користуються планшетами, тривимірними моделями, комп’ютерними іграми, а потім приходять у школу, де на них чекає лише дошка і книжка. Їх навчають тільки запам’ятовувати та відтворювати інформацію. Сучасним дітям це не цікаво. Тож потрібна нова школа для життя.

– Нині склалася така ситуація, у якій школа, що мала б випереджати розвиток суспільства, застосовувати нові технології, залишається позаду, а має навчити саме того, що потрібно у житті. Про те, що школа не відповідає потребам України сьогодні, думаю не тільки я. Так вважають понад 75 відсотків громадян, які впевнені в тому, що систему освіти треба реформувати, – акцентувала Лілія Гриневич.

У третій день форуму піднімалася тема філософії загалом і критичного, креативного та турботливого мислення – того, чого навчає методика «Філософія для дітей» («P4C»). Участь у роботі цієї секції на запрошення МАН взяли два бельгійські тренери методики «Філософія для дітей» – Ізабель Джесперс та Ніколь Декостр. Пані Ізабель провела воркшоп, присвячений формуванню турботливого мислення в дитячій спільноті засобами методики. А пані Ніколь прочитала лекцію про можливості «P4C» у формуванні концептів «свобода» та «відповідальність» у дитячій свідомості.

В останній день форуму учасники обговорили стан і перспективи шкільної програми з літератури в Україні та світі.

Олена Сидорик, Людмила Копко
12.04.17
Повернутись до розділу
Адреси розташування веб-сайтів:

Волинське територіальне відділення МАН

Рівненське територіальне відділення МАН

Житомирське територіальне відділення МАН

Київське обласне територіальне відділення МАН

Київське територіальне відділення МАН

Чернігівське територіальне відділення МАН

Сумське територіальне відділення МАН

Львівське територіальне відділення МАН

Тернопільске територіальне відділення МАН

Хмельницьке територіальне відділення МАН

Вінницьке територіальне відділення МАН

Черкаське територіальне відділення МАН

Полтавське територіальне відділення МАН

Харківське територіальне відділення МАН

Луганське територіальне відділення МАН

Закарпатське територіальне відділення МАН

Івано-Франківське територіальне відділення МАН

Чернівецьке територіальне відділення МАН

Кіровоградське територіальне відділення МАН

Дніпропетровське територіальне відділення МАН

Донецьке територіальне відділення МАН

Одеське територіальне відділення МАН

Миколаївське територіальне відділення МАН

Херсонське територіальне відділення МАН

Запорізьке територіальне відділення МАН

Кримське територіальне відділення МАН

Севастопольське територіальне відділення МАН

Севастопольське територіальне відділення МАН Київське територіальне відділення МАН Івано-Франківське територіальне відділення МАН