МОЛОДІЖНА КУЛЬТУРНА ДИПЛОМАТІЯ – В ДІЇ
Напередодні навчального року МАНівці відвідали столицю Європейського Союзу

prev next

Карта стверджує, що Київ і Брюссель розташовані в Європі майже на одній широті. Подивитися, у чому ми схожі і чим різнимося, – з цим та іншими завданнями вирушили зі столиці України до столиці Бельгії учасники Міжнародної школи з філософії та культурної дипломатії НЦ «МАНУ». Співорганізатором школи виступила бельгійська організація «Аналіз, дослідження та виховання методикою “Філософія для дітей”».

Освітянські мандри і навчання проходили з 21 по 28 серпня в Брюсселі і Монсі. Крім 13 українських школярів, участь у заняттях взяли підлітки з Італії та Бельгії. Завдяки цьому відбувався живий міжкультурний діалог, що підвищило цінність навчальної складової школи.

Натхненність, окриленість, радість, передчуття нового і навіть бойова налаштованість – ось які відчуття висловлювали у творчих звітах на сторінці школи у Facebook учасники філософських мандрів.

– Успішно перейшовши митний кордон, ми стали дипломатами, – написала школярка з Полтавщини Юлія Одинець. – Тепер на наших плечах лежить відповідальна місія – представити Україну як гідну європейську державу з високою культурою та глибинними цінностями. Прийняти цей виклик ми готові, вже почали налаштовуватися на нову хвилю, поступово переходячи на англійську мову. По дорозі вдалося насолодитися красою природи й естетикою бельгійської старовинної та модерної архітектури. З вікон потяга ми навіть побачили частинку відомої футуристичної споруди «Атоміум». А ще саме в поїзді в нас почалося найперше командоутворення. Ми ділилися їжею і грали в ігри. Навряд чи люди, які бачили і чули нас, могли б подумати, що більшість із нас зустрілися декілька годин тому вперше.

За словами координатора школи, методиста НЦ «МАНУ» Юлії Кравченко, метою міжнародного навчання був розвиток ціннісно-світоглядних компетенцій учасників, критичного та креативного мислення, умінь презентації української культури, знайомство з європейською культурно-мистецькою спадщиною та вдосконалення навичок міжособистісної успішної комунікації.

Навчання проходило за методикою «Філософія для дітей» із розвитком різних типів мислення і вміння комунікувати в умовах іншої культури, гідно презентувати себе та відкривати культуру іншої країни. Тренерами школи були експерти з цієї методики – Юлія Кравченко та три бельгійки: Ніколь Декостр, Ізабель Джесперс і Бертран Консиквенс. Зокрема, під час ворк-шопів учні читали філософську новелу Метью Ліпмана «Ліза». Цей текст спонукав до обговорення дітьми проблем морально-етичного спрямування.

Початок навчання, за описом учасників, був непростим. Підлітки були готові виходити із зони комфорту, тяжко працювати, гнучко адаптуватися до середовища, бути пунктуальними й організованими і навіть прокидатися рано-вранці заради навчання. Учні пообіцяли докладати всіх зусиль, щоб краще зрозуміти самих себе, гідно представити Батьківщину й пізнати Бельгію, розвинути мисленнєві навички, здобути корисні комунікації.

Темою першої дискусії стало обговорення «Що таке філософське питання в розумінні кожного з нас?», під час якої підлітки торкалися буденних питань й розмірковували над їхньою причетністю до філософських тем. Для багатьох було надзвичайно цікаво дізнатися, наскільки вони різні, але в той самий час зрозуміти, як багато речей усіх їх об’єднує.

У День Незалежності України учні відвідали Європарламент, де генеральний директор зі зв’язків, візитів та проведення семінарів Ян Ребрина прочитав для них лекцію. На запитання лектора про найдовший мирний час сучасної Європи відповів учасник школи зі Слов’янська Олексій Онищенко (то був сорокарічний період перед Першою світовою війною), чим подивував пана Ребрину, бо за останні кілька років лише одиниці з відвідувачів знали відповідь на це питання. Олексій, у свою чергу, був здивований наявністю в законодавчому органі Євросоюзу партій соціалістів (другої за чисельністю) і комуністів: ліві радикали для молодих українців – явище позавчорашнього дня.

Також 24 серпня учні влаштували марш вишиванок. Приємно, що прямо посеред вулиць перехожі підходили і з неприхованою цікавістю запитували, звідки вони, чому так одягнені. Дехто з іноземців впізнавав, що це молодь з України, і доброзичливо вітав юних українців. Увечері було влаштовано вечірку з нагоди Дня Незалежності за участі брюссельців. Під час цієї зустрічі школярі співали українські пісні, перекладали їхнє значення, розповідали про історію нашої держави та декламували вірші Тараса Шевченка, Ліни Костенко англійською й українською мовами.

Під час навчання учасники школи відвідали музей Мунданеум у Монсі, присвячений двом винахідникам класифікації знань, яку було покладено в основу бібліотечних каталогів і пошукової системи Google. Завітали і до музею Першої і Другої світових воєн, розташованому в Монсі.

Музей дуже інноваційний: багато різних екранів, де можна на власні очі побачити страхіття війни. Також ви можете роздивитися газети, відео, фото, листи, присвячені цій темі. Найбільше з усього побаченого мене вразив фільм про ангелів, які за місцевою легендою допомогли військовим. Також ми мали сесію-рефлексію після відвідування музею. Говорили про сам музей, війну, історію, – поділилася Марія Панченко з Полтавщини.

Олексія Онищенка здивували не тільки графічні чи анімаційні зображення військових дій на великих моніторах, уніформа, речі, їжа, фото і плакати тих часів, а й уміння бельгійців чинити спротив нацистам і на фронті, і в підпіллі.

Киянка Єлизавета Горбунова вважає, що у Школі з філософії та культурної дипломатії учнів навчають не тільки знати факти, а й мати власні думки, почуття, емоції. Найбільше дівчині запам’яталася лекція-перфоманс про волю.

Ми розбилися на групи й вирішили, що воля для кожного різна. Наприкінці перфомансу наша група показала чистий аркуш і сказала, що кожний бачить в цьому щось своє. Для мене – це воля розуму, воля думок. Людина не буває вільною, але якщо думає, що вільна, то вона такою і є. При тому може слідувати якимось правилам і законам, але це ніяк не обмежує її волю, – розмірковує Ліза.

Також школярці сподобалося відвідування музеїв Бельгії. У Брюсселі її вразив музей відомого сюрреаліста Рене Магрітта і пошук філософського сенсу, укладеного митцем у свої твори.

Неординарним видався візит до приватної садиби-галереї відомого бельгійського скульптура Альмаги. Юним філософам-дипломатам було цікаво відшукувати справжні задуми митця в сюрреалістичних художніх формах, дивуючи експертів і самих себе непересічними власними версіями розуміння мистецьких шедеврів.

Мешканка Кривого Рогу Аня Матвійчук стверджує: тиждень, проведений у Бельгії, допоміг їй згенерувати нові ідеї, розширити світогляд, адже вона отримала знання з багатьох сфер життя. Тепер своїм обов’язком, як і обов’язком інших учасників, Аня вважає поширення набутого досвіду на Батьківщині.

Сергій Кутняков
05.09.17
Повернутись до розділу
Адреси розташування веб-сайтів:

Волинське територіальне відділення МАН

Рівненське територіальне відділення МАН

Житомирське територіальне відділення МАН

Київське обласне територіальне відділення МАН

Київське територіальне відділення МАН

Чернігівське територіальне відділення МАН

Сумське територіальне відділення МАН

Львівське територіальне відділення МАН

Тернопільске територіальне відділення МАН

Хмельницьке територіальне відділення МАН

Вінницьке територіальне відділення МАН

Черкаське територіальне відділення МАН

Полтавське територіальне відділення МАН

Харківське територіальне відділення МАН

Луганське територіальне відділення МАН

Закарпатське територіальне відділення МАН

Івано-Франківське територіальне відділення МАН

Чернівецьке територіальне відділення МАН

Кіровоградське територіальне відділення МАН

Дніпропетровське територіальне відділення МАН

Донецьке територіальне відділення МАН

Одеське територіальне відділення МАН

Миколаївське територіальне відділення МАН

Херсонське територіальне відділення МАН

Запорізьке територіальне відділення МАН

Кримське територіальне відділення МАН

Севастопольське територіальне відділення МАН

Севастопольське територіальне відділення МАН Київське територіальне відділення МАН Івано-Франківське територіальне відділення МАН