НАЙКРАЩІ ЮНІ ХІМІКИ ТА БІОЛОГИ: ХТО ВОНИ?

prev next

14 квітня відділення хімії та біології Всеукраїнського конкурсу-захисту МАН закінчило свою роботу. Привітати і нагородити школярів за наукові старання прийшли директор НЦ «Мала академія наук України» Оксен Лісовий; директор Національного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді Володимир Вербицький; народний депутат України, заступник голови комітету ВРУ з питань науки і освіти Іван Кириленко; голова журі секції «Валеологія», голова науково-методичної комісії з біології, екології, природознавства МОН України Алла Безусько і голова журі секції «Зоологія, ботаніка», молодший науковий співробітник відділу палеонтології Національного науково-природничого музею НАНУ Олександр Ковальчук.

Харків’янка Дарина Тимохіна, починаючи з 9 класу, три роки поспіль виборює першість на конкурсі. Правда, щороку дівчина брала участь у різних секціях, на цей раз – у секції «Загальна біологія». Дівчина досліджувала вплив пасивного куріння на репродуктивну систему нащадків щурів. Пасивне куріння – це мимовільне вдихання вторинного тютюнового диму, який курець видихає під час куріння. Дівчина стверджує, що навіть 5 хвилин на день інгаляцій тютюновим димом призводять до порушення репродуктивної системи нащадків.

Найважче Дарині здобувати перемогу було саме в цьогорічному конкурсі-захисті.

– Я переглядала минулорічні теми, роботи цього року складніші. У мене була конкурентка Наталя Гончар, яка минулого року посіла на цій же секції перше місце. Довелося дуже посилено готуватися до контрольної роботи. До речі, мені сказали на нагородженні, що саме контрольна робота дала змогу зайняти перше місце, – зазначила дівчина.

Голова журі секції «Загальна біологія», старший науковий співробітник Центру молекулярних і клітинних досліджень Національного університету «Києво-Могилянська академія» Денис Білько відзначив, що контрольна була дуже складною, але вона засвідчила, хто справді знає біологію, а хто трішки недовчився.

– Ті, хто здобув перемогу, дійсно цього вартий. Конкурс був дуже класним, бо набагато підвищився не тільки середній рівень робіт, а й презентаційний. Загалом підготовка – сильна, – поділився пан Денис.

Учениця 11 класу з Житомира Тетяна Горбунова посіла перше місце в секції «Зоологія, ботаніка». Таня досліджувала перстач індійський, який, за словами дівчини, небезпечний для місцевих рослин, бо витісняє їх. Школярка хотіла дізнатися, за який період піддослідна рослина на території Житомирської області витіснить місцеві види і наскільки швидко вона поширюється.

Дослідження психологічних особливостей сприйняття образу власного тіла в підлітковому віці принесло перемогу в секції «Психологія» вінницькому одинадцятикласнику Андрієві Остапенку.

Найкращий у секції «Медицина» – учень 11 класу з Харкова Ілля Фішензон. Юнак досліджував особливості впливу емоцій на мозок хлопців і дівчат. Ілля стверджує, що за відповідь на як позитивні, так і негативні емоції у хлопців і дівчат відповідають різні ділянки головного мозку. Активність головного мозку при емоційному стимулюванні також різна: у хлопців значно більша, порівняно з дівчатами.

Земляк Іллі одинадцятикласник Юрій Рузін, який виборов першість у секції «Біологія людини», запропонував при лікуванні інфікованих опіків використовувати препарат на основі ефірної олії новозеландської рослини – мануки. Хлопець стверджує: препарати, які наразі використовують, вже не ефективні, тому потрібно розробляти нові.

На думку голови журі секції «Біологія людини», доцента кафедри оперативної хірургії Національного медичного університету імені О. О. Богомольця Ігоря Первака, роботи загалом стали слабшими:

– Учасники пишуть багато зайвого, і помітними стають недопрацювання наукових керівників, бо трапляються як граматичні, так і наукові помилки. Але переважають талановиті роботи. Хвала вищим силам − таких робіт більше! Хочу, щоб зацікавлені діти працювали із зацікавленими науковими керівниками.

Одинадцятикласниці Ірині Мизюк із Коломиї Івано-Франківської області першість у секції «Валеологія» принесло дослідження сумішей дитячого харчування на вміст складних речовин. Дівчина дійшла висновку, що в цих продуктах немає шкідливих речовин.

Я вперше на конкурсі-захисті МАН. Також я – учасник четвертого етапу олімпіади з біології. Але такий вид роботи, як конкурс-захист, мені більше подобається. Адже тут можна розповісти про свою роботу і послухати інших учасників, дізнатися щось цікаве для себе, – розповіла Ірина.

Участь у всеукраїнській олімпіаді, щоправда з хімії, вже кілька років бере переможець секції «Хімія», полтавець Микита Іваниця, який навчається в 11 класі. Тож написання контрольної роботи на конкурсі-захисті для юнака – не проблема, каже, що добре знає предмет. А от захист розвідки – це вже інша справа. Її хлопець писав уперше, тому треба було опановувати основи наукових досліджень і вміти подолати хвилювання безпосередньо перед захистом. Микита вивчав, як похідні тіонафтостерилію (новий клас гетероциклів) вступають у хімічні реакції зі сполуками, що мають активну метиленову групу. Ці речовини мають важливе значення, оскільки їх можна використовувати в хіміотерапії.

Дуже багато цікавих робіт. Вони поділяються на дві групи: ті, які здійснювалися у недостатньо обладнаних умовах, але діти талановиті і зацікавлені; і роботи, які здійснювалися у хороших дослідницьких лабораторіях, – зауважив голова журі секції «Хімія», завідувач кафедри органічної хімії КНУ імені Тараса Шевченка Ігор Комаров. – Це не свідчить про те, що учні чимось різняться, всі здібні і талановиті. Але хочеться, щоб доступ до можливостей у всіх був однаковий: як на периферії, так і у великих містах. Треба долучати всіх до справжньої наукової роботи.

Окрім подарунків від спонсора конкурсу-захисту, компанії «БРСМ-Нафта», переможці дістали додаткові бали при вступі до вишу і протягом наступного навчального року отримуватимуть стипендію Президента України. Однак усі фіналісти змагання незалежно від зайнятого місця одержали найвагоміший приз, що не вимірюється жодними матеріальними перевагами чи пільгами, – науковий досвід. Кожен із них пройшов урок самоствердження, який дав змогу оцінити свої знання і можливості, зрозуміти, чи наука – це «моє», та просто поринути в атмосферу, яка надихає, коли робиш те, що тобі цікаво.

Олена Сидорик
14.04.17
Повернутись до розділу
Адреси розташування веб-сайтів:

Волинське територіальне відділення МАН

Рівненське територіальне відділення МАН

Житомирське територіальне відділення МАН

Київське обласне територіальне відділення МАН

Київське територіальне відділення МАН

Чернігівське територіальне відділення МАН

Сумське територіальне відділення МАН

Львівське територіальне відділення МАН

Тернопільске територіальне відділення МАН

Хмельницьке територіальне відділення МАН

Вінницьке територіальне відділення МАН

Черкаське територіальне відділення МАН

Полтавське територіальне відділення МАН

Харківське територіальне відділення МАН

Луганське територіальне відділення МАН

Закарпатське територіальне відділення МАН

Івано-Франківське територіальне відділення МАН

Чернівецьке територіальне відділення МАН

Кіровоградське територіальне відділення МАН

Дніпропетровське територіальне відділення МАН

Донецьке територіальне відділення МАН

Одеське територіальне відділення МАН

Миколаївське територіальне відділення МАН

Херсонське територіальне відділення МАН

Запорізьке територіальне відділення МАН

Кримське територіальне відділення МАН

Севастопольське територіальне відділення МАН

Севастопольське територіальне відділення МАН Київське територіальне відділення МАН Івано-Франківське територіальне відділення МАН