ОСВІТА – СКАРБ, ПРАЦЯ – КЛЮЧ ДО НЬОГО!
На Рівненщині пройшов семінар-практикум для методистів наукових відділень мовознавства обласних МАН
Рівненщина – унікальний куточок нашої Батьківщини, де упродовж віків говорили українською, польською, чеською, російською, німецькою, вірменською мовами та на івриті. Тут здійснено перший переклад книг Святого Письма українською мовою та Пересопницького Євангелія, і саме тут побачив світ повний текст Біблії церковною мовою.
Тож не випадково, що семінар-практикум методистів наукових відділень мовознавства обласних малих академій наук учнівської молоді «Мовно-комунікативні компетентності як основа успішної соціалізації учнів МАН» проходив у цих краях, а саме на базі обласного комунального позашкільного навчального закладу «Рівненська Мала академія наук учнівської молоді» Рівненської обласної ради з 19 по 21 вересня 2018 року.
На триденному семінарі, організованому НЦ «МАНУ», були присутні методисти з 20 територіальних малих академій учнівської молоді. А у його рамках відбулося чимало тематичних лекцій, творчих лабораторій, інтегрованих занять та екскурсій.
На урочистому відкритті заходу перед освітянами виступили заступник начальника управління освіти і науки Рівненської ОДА Петро Коржевський, ректор Рівненського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти Алла Черній, директор Рівненської МАН Олександр Андрєєв, які наголошували на актуальності питань мовознавчої науки і практики, престижності професії вчителя, окреслювали перспективи подальшої діяльності наукового відділення мовознавства, зокрема Рівненської МАН.
– Знову з’являється така тенденція, що бути вчителем сьогодні престижно. Успішний вчитель – успішний розвиток суспільства, – зазначила Алла Черній і висловила слова вдячності учасникам семінару-практикуму за те, що, незважаючи на складний період розвитку держави, вони й надалі працюють з обдарованою молоддю і повертаються знову й знову до «мовного питання».
І хоча нині ХХІ століття, мовне питання стоїть гостро. Влучно наше сьогодення сформулювала Ліна Костенко: «Нації не вмирають від інфаркту. Спочатку їм відбирає мову…»
Тож методисти на семінарі під наставництвом завідувача кафедри стилістики та культури української мови Рівненського державного гуманітарного університету Наталії Шульжук практикувалися у формуванні національно свідомої мовної особистості, яка володіє ефективними комунікативними стратегіями, генерує національно-культурні надбання власного народу, вільно орієнтується в інформаційно-технологічному просторі. А щоб у подальшому ділитися з колегами й учнями мовними, мовленнєвими та комунікативними компетенціями, учасники із захопленням слухали доцента кафедри теорії і практики англійської мови та прикладної лінгвістики Рівненського державного гуманітарного університету Ірину Воробйову, яка наголошувала: основним суб’єктом мовної комунікації є людина, що належить до певної мовно-соціокультурної спільноти і реалізує себе у процесі інформаційного обміну як комунікативна особистість.
Упродовж трьох днів методисти ділилися власними здобутками і вивчали досвід Рівненської МАН на інтегрованих заняттях з української мови та літератури, відвідували учнівські заняття з англійської, працювали у творчій лабораторії Рівненського обласного наукового ліцею, брали участь у настановній сесії учнів Рівненської МАН у Національному університеті водного господарства та природокористування, побували на засіданні з мовознавства «Мова як об’єкт та інструмент соціалізації особистості в умовах актуальної інтеграційної політики», де розглядали інтегрований підхід до виконання контрольних завдань з базових мовних дисциплін і рекомендації щодо написання науково-дослідницьких робіт з іноземних мов.
Останній день плідної роботи семінару-практикуму відзначився рефлексією – науково-методичним діалогом із запитань і відповідей. На ньому у форматі круглого столу учасники ділилися своїми враженнями і досвідом роботи в науковому відділенні мовознавства і дійшли єдиної думки, що мова і мовна політика – ключові пріоритети молодої держави. Тож на часі обговорення тих проблем і завдань, які були зазначені і висвітлені в роботі семінару.
За словами завідувача лабораторії суспільних та гуманітарних наук Науково-методичного центру Національного центру «Мала академія наук України» Оксани Мережинської, яка підсумувала роботу семінару, захід пройшов на високому організаційному та методичному рівні:
– У процесі роботи семінару відбулося активне обговорення актуальних питань роботи з обдарованою молоддю. У контексті головної теми семінару із зазначенням переваг та недоліків методистами територіальних відділень МАН сформульовані пропозиції, які будуть впроваджуватися у нашій спільній роботі.
А методист філологічного, біологічного відділення, редактор освітніх видань Кіровоградської МАН Олена Козакова вражена справжньою цінністю рівненського краю – вишитими книжками і неоціненним досвідом колег:
– Обмін досвідом, оригінальні ідеї, відвідування захоплюючих екскурсій, спілкування з однодумцями – таким чином семінар зумів об’єднати всю Україну і подарував кожному багаж необхідних знань, творче натхнення, а ще досвід, без якого праця всіх територіальних відділень неможлива!
Загалом семінар-практикум проходив у теплому та дружньому колі. Окрім практичного і теоретичного досвіду методисти отримали ще й сертифікати про участь, а також чимало позитивних вражень під час екскурсій в Острозьку академію, Музей книги та друкарства, Музей Уласа Самчука, бібліотеку і краєзнавчий музей Острога. Тож з багажем досвіду і зв’язкою ключів-вражень – до плідної роботи!