ПІДСУМКИ ВСЕУКРАЇНСЬКОГО ВІДКРИТОГО ІНТЕРАКТИВНОГО КОНКУРСУ «МАН-ЮНІОР ДОСЛІДНИК»

prev next

Завершився ІХ Всеукраїнський інтерактивний конкурс «МАН-Юніор Дослідник». Щорічно цей конкурс у квітні-травні проводиться Національним центром «Мала академія наук України» на базі філії – науково-дослідної експериментальної лабораторії НЦ «МАН України» в номінаціях «Історія», «Екологія», «Техніка», «Астрономія» за інноваційною методикою, яка передбачає ефективну пропедевтику всіх видів діяльності учнів у Малій академії наук на засадах дистанційного навчання за допомогою мережі Інтернет.

Загалом у Всеукраїнському конкурсу «МАН-Юніор Дослідник – 2018» взяли участь 314 учнів з 21 області України та м. Києва. При цьому було представлено 289 проектів на заздалегідь заявлені загальні теми в номінаціях «Історія», «Екологія», «Техніка», «Астрономія». Проекти були підготовлені учнями одноосібно або творчими групами під керівництвом учителів та керівників гуртків Малої академії наук.

Загальна кількість переможців, що вибороли дипломи І ступеню – 19; 80 учнів нагороджені дипломами ІІ ступеню; 129 учасників отримали дипломи ІІІ ступеню.

Беззаперечним лідером за кількістю представлених на конкурс проектів вже третій рік поспіль є Харківщина (81 проект, що більше, ніж у минулому році на 4 проекти), яка утримує також і перше місце за кількістю призерів конкурсу (31 учасник отримав дипломи І, ІІ, ІІІ ступенів); за нею з відривом йдуть Херсонська (25 проектів), Хмельницька (24 проекти) та Сумська (24 проекти); Полтавська (23 проекти); Черкаська та Київська (по 21 проекту); Запорізька (15 проектів); Дніпропетровська (14 проектів); Донецька (13 проектів), Луганська (10 проектів).

Географія конкурсу охопила практично всю Україну, в тому числі звільнені райони Донецької й Луганської областей, які, попри складні умови, виявили активність і ґрунтовну підготовку дослідницьких проектів. Перше місце за кількістю призерів конкурсу посіла Харківська область (31 учасник отримав дипломи І, ІІ, ІІІ ступенів), друге місце – Херсонська і Дніпропетровська області (по 9 призерів), третє місце – Хмельницька (8 призерів).

До організації та проведення Конкурсу були залучені науково-педагогічні працівники Національного центру «Мала академія наук України», Запорізького національного технічного університету, Запорізького національного університету, Київського національного університету біоресурсів і природокористування та досвідчені вчителі загальноосвітніх закладів.

«МАН-Юніор Дослідник» проходить у три етапи згідно до Положення про конкурс. На І етапі до 15 квітня учні 5-10 класів надсилають презентації та тези своїх досліджень (проектів) на запропоновані заздалегідь загальні теми. Матеріали, представлені учасниками, розміщуються на сайті конкурсу http://man-junior.uа для подальшого рейтингового оцінювання, яке є «родзинкою», що відрізняє конкурс «МАН-Юніор Дослідник» від усіх інших подібних інтелектуальних змагань.

На ІІ (заочному) етапі конкурсу проводиться рейтингове оцінювання проектів усіма учасниками разом із своїми науковими керівниками за 10-бальною шкалою. Діти разом із своїми вчителями впродовж двох тижнів мають змогу обговорювати, аналізувати й оцінювати роботи інших учасників, опублікованих на сайті конкурсу, і це є відмінністю цього конкурсу від інших, своєрідною «родзинкою». Загальна оцінка певного творчого учнівського колективу оприлюднюється керівником цього колективу за допомогою рейтингового оцінювання шляхом голосування на Інтернет-сайті. Паралельно до цього відбувається експертне оцінювання представлених проектів фаховими експертами-науковцями. За усередненою рейтинговою та експертною оцінкою визначаються учасники, що набрали за 10-бальною шкалою 5 і більше балів. Таких учнів запрошують до он-лайн захисту.

Он-лайн захист відбувається за допомогою Skype і одночасно транслюється на каналі YouTube. Он-лайн захист у цьому році проходив з 14 по 19 травня.

Першими в он-лайн захисті брали участь учні, які підготували проекти в номінації «Історія». Загальна тема, запропонована для досліджень у 2018: «100 років Української народної республіки». Учням рекомендувалося дослідити конкретні дані щодо подій які відбувалися в ті часи, а також особистостей, що внесли певний внесок у історію села, міста, країни 100 років тому. З 100 учасників конкурсу 5 учнів отримали дипломи І ступеню, 26 – дипломи ІІ ступеню, 40 – дипломи ІІІ ступеню. Особливо журі відзначило роботу восьмикласниць Скляр Діани з Харківської гімназії № 82 (керівник Ткаленко Оксана Юріївна), Степанюк Катерини Нововолинського ліцею-інтернату Волинської обласної ради (керівник Нагірний Микола Зіновійович) та Яросевич Анастасії Заліщицької державної гімназії м. Заліщики Тернопільської області (керівник Дяків Василь Григорович).

Голова журі в номінації «Історія», професор кафедри всесвітньої історії Запорізького національного університету Олександр ДАВЛЄТОВ зазначив, що вже другий рік поспіль спостерігається зменшення кількості реферативних робіт. Він пояснив це вибором загальної теми і чітко сформульованими методичними рекомендаціями щодо основних методів дослідження: порівняльного аналізу, встановлення історичних зв’язків та наслідків подій, намагання виявляти особливості в розвитку певних ситуацій тощо.

Постійний член журі конкурсу, досвідчений вчитель Зінаїда КОГАН, запропонувала на наступний рік тему досліджень «Мій внесок у музейну справу», аргументуючи свою пропозицію тим, що, працюючи над таким проектом, будь-який учень може зробити свій власний практичний внесок у поновлення пам’яті про минуле свого рідного краю та його мешканців.

Другою за черговістю в он-лайн захисті була номінація «Екологія», де загалом 107 учнів підготували проекти на тему «Біоіндикація екологічного стану водоймищ» . Дипломи І ступеню отримали 6 учнів; дипломи ІІ ступеню – 27 учнів; дипломи ІІІ ступеню – 58 учнів.

Після істориків відбувався он-лайн захист проектів у номінації «Екологія», який у 2018 році став наймасовішим. Голова журі, доцент кафедри екології Запорізького національного університету Костянтин ДОМБРОВСЬКИЙ зазначив, що більша частина представлених учнівських проектів вміщувала певні дослідження та аналіз отриманих результатів, які підкріплювалися фотографіями, графіками, таблицями тощо.

Його підтримала Кристина КРУПЄЙ, яка відмітила, що учасники конкурсу робили висновки, які ґрунтувалися на результатах експериментів, при цьому практично в кожному проекті пропонувались конкретні заходи щодо поліпшення стану досліджуваних водоймищ. У наступному році пропонується розробити проекти на тему: «Комплексна біоіндикація екологічного стану окремого біоценозу», до якої можуть бути включені і продовжені дослідження попередніх років. Кращі роботи представили учні з Полтавської області: Налчаджі Анастасія, учениця 7 класу Пирятинської загальноосвітньої школи №6 під керівництвом Рогової Наталії Миколаївни; восьмикласниця Манжос Поліна з Хорольскої гімназії під керівництвом Бови Людмили Володимирівни; Сич Оксана, учениця 10 класу Полтавської школи І-ІІІ ступенів №3 (керівник Ребрик Тамара Олександрівна); а також Карпук Світлана, учениця 9 класу з опорної школи села Дерно Ківерцівського району Волинської області під керівництвом Віннічук Лариси Андріївни; Назарець Андрій, учень 8 класу Баришівського центру позашкільної роботи «Мрія» Київської області (керівник Кириленко Наталія Іванівна); Веряскіна Софія, учениця 10 класу Трушківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Білоцерківського району Київської області (керівники Присяжнюк Наталія Михайлівна та Соловйова Ірина Василівна).

Загальна тема 2018 року в номінації «Технік-Юніор» учням, які захоплюються фізикою, хімією, винахідництвом та технікою, була присвячена 110-річчю з дня народження видатного популяризатора науки, автора багатьох всесвітньо відомих науково-популярних книжок, Якова Ісидоровича Перельмана. Учням пропонувалося не лише відтворити, а й продовжити досліди, про яких розповідається в публікаціях Я.І. Перельмана.

Загальна кількість учасників конкурсу в номінації «Техніка» збільшилася на третину і склала в 2018 році – 82 учні; з них дипломи І ступеню отримали 4 учня; дипломи ІІ ступеню – 21 учень; дипломи ІІІ ступеню – 21 учень.

Голова журі конкурсу в номінації «Техніка» Віталій ГОРБЕНКО відзначив найкращий, на його думку, проект, який виконав учень 9 класу з Уманської загальноосвітньої школи ім. Бажана Іван Качур під керівництвом досвідченого фахівця з радіоелектроніки Ларіона Семеновича Кияновського.

Ларіон Семенович вже багато років є керівником гуртка станції юних техніків м. Умані, і його вихованці вже кілька років поспіль є переможцями конкурсу «МАН-Юніор».

Роман МАРТИНЮК, виразивши думку всіх членів журі, зазначив, що доцільним буде продовжити тему досліджень наступного року, оскільки ця тема спонукає учнів до читання науково-популярної літератури, а не просто копіювання дослідів з Інтернету, як це інколи відбувалося минулого року.

Отже, загальна тема наступного року: «Шляхами Я.І. Перельмана - ВЛАСНА інтерпретація та продовження ідей і змісту відомих публікацій».

Аналізуючи підсумки конкурсу в номінації «Астроном-Юніор», голова журі, кандидат фізико-математичних наук, доцент Запорізького національного університету Олександр СМОЛЯКОВ та постійний член журі й автор завдань конкурсу в цій номінації, Заслужений вчитель України Михайло СТАЦЕНКО зазначали, що, на жаль, кількість проектів з астрономії, є найменшою – лише 25. 4 учня вибороли дипломи І ступеню, 8 учнів – дипломи ІІ ступеню, 10 – ІІІ ступеню.

Проте є проекти, які були відзначені журі, як такі, де дійсно проявилась самостійність і оригінальність учасників конкурсу. До таких відносяться учні, що представили пристрої, виготовлені власноруч – Анастасія Стрельчук, учениця 10 класу Глибоцької гімназії, яка виготовила зоряний годинник; Денис Косенко, десятикласник Харківської вечірньої школи №5, що виготовив небесний напівглобус. Семикласник Рівненської школи №15 Роман Денисюк виконав дослідження атмосфери за допомогою інфрачервоного пірометру і отримав максимальну кількість балів (10) за представлену ним роботу.

Для підготовки як учнів, так і вчителів у кожному номері журналу «Школа юного вченого» публікуються статті М.І. Стаценка під загальною назвою «Крок за кроком до зірок», які мають на меті системне викладення астрономії на прикладах конкретних задач та вправ.

Загальні теми конкурсу в номінації «Астрономія» на 2019 рік:

  1. Навести результати ВЛАСНИХ спостережень об’єктів зоряного неба.
  2. Сформулювати завдання за космічними знімками і навести його розв’язання.

Докладні методичні рекомендації для підготовки до наступного конкурсу «МАН-Юніор Дослідник» будуть опубліковані на сайті конкурсу. Матеріали конкурсу за традицією публікуватимуться в журналі «Школа юного вченого».

ВІТАЄМО ВСІХ УЧАСНИКІВ ТА ЇХ НАСТАВНИКІВ ІЗ ЗАКІНЧЕННЯМ КОНКУРСУ І БАЖАЄМО ВСІМ УСПІХІВ ТА НАТХНЕННЯ В ПОДАЛЬШИХ ДОСЛІДЖЕННЯХ.

Світлана Білоус, співголова оргкомітету конкурсу
06.06.18
Повернутись до розділу
Адреси розташування веб-сайтів:

Волинське територіальне відділення МАН

Рівненське територіальне відділення МАН

Житомирське територіальне відділення МАН

Київське обласне територіальне відділення МАН

Київське територіальне відділення МАН

Чернігівське територіальне відділення МАН

Сумське територіальне відділення МАН

Львівське територіальне відділення МАН

Тернопільске територіальне відділення МАН

Хмельницьке територіальне відділення МАН

Вінницьке територіальне відділення МАН

Черкаське територіальне відділення МАН

Полтавське територіальне відділення МАН

Харківське територіальне відділення МАН

Луганське територіальне відділення МАН

Закарпатське територіальне відділення МАН

Івано-Франківське територіальне відділення МАН

Чернівецьке територіальне відділення МАН

Кіровоградське територіальне відділення МАН

Дніпропетровське територіальне відділення МАН

Донецьке територіальне відділення МАН

Одеське територіальне відділення МАН

Миколаївське територіальне відділення МАН

Херсонське територіальне відділення МАН

Запорізьке територіальне відділення МАН

Кримське територіальне відділення МАН

Севастопольське територіальне відділення МАН

Севастопольське територіальне відділення МАН Київське територіальне відділення МАН Івано-Франківське територіальне відділення МАН