ПОРЦІЯ ЕСТЕТИЧНОГО ЗАДОВОЛЕННЯ
З 3 по 10 липня МАН провела літню школу мистецтвознавства

prev next

Закарпаття все більше стає вагомим місцем реалізації мистецтвознавчих ініціатив у культурному й освітянському просторі України. Тому цю місцевість НЦ «МАНУ» не випадково обирає для проведення літніх наукових шкіл з мистецтвознавства. Цьогоріч 20 учнів – учасників конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт МАН – приймав Ужгород. Цю школу НЦ «МАНУ» проводить спільно із Закарпатським обласним центром науково-технічної творчості учнівської молоді, на базі якого функціонує Закарпатська МАН.

Програма школи була наповнена лекціями про закарпатське живописне та декоративно-ужиткове мистецтво, майстер-класами з виготовлення мистецьких творів, психологічними заняттями з розвитку комунікативних навичок і навчально-пізнавальними екскурсіями.

Викладачі однієї з найяскравіших шкіл українського живопису – Закарпатської академії мистецтв – розповіли підліткам про заснування, розвиток закарпатської школи малярства і роботу її корифеїв – Адальберта Ерделі та Йосипа Бокшая; презентували методи навчання образотворчому мистецтву, вишивку і дерев’яні церкви Закарпаття.

На майстер-класі з живопису МАНівці малювали людське обличчя і знайомилися з технікою традиційного китайського живопису – гохуа, у якій зображення наносять на шовк або папір тушшю і водяними фарбами.

Дітям я показав основи малювання портрету, його конструктивної побудови. Ми говорили про жанри, види портретів, як вони проявляються в ту чи іншу епоху, – зазначив викладач Закарпатської академії мистецтв, художник Роман Пилип.

Окрім гохуа, спробували учні себе і в граттажі – це спосіб виконання малюнка шляхом процарапування гострим інструментом паперу чи картону, залитих тушшю або чорною гуашшю. Твори, виконані в техніці граттаж, вирізняються контрастом білих ліній малюнка і чорного фону і схожі на гравюри. А якщо попередньо пофарбувати папір у різні кольори, то малюнок вийде цікавим та оригінальним, що і зробили учасники школи. Викладач гуртка Закарпатського центру науково-технічної творчості Людмила Літун, яка проводила майстер-клас із граттажу, пояснила: для заняття обрала саме цю техніку, бо граттаж дає змогу дивитися, як у шахах, на кілька кроків уперед, тобто треба знати, що ти хочеш у кінцевому результаті.

Доторкнутися до ще одного виду східного мистецтва школярі мали нагоду на майстер-класі з орігамі. Мистецтво складання паперу, коли утворюють небагато різних згинів, але комбінують їх багатьма способами і створюють дуже складні фігури, прийшло до нас із Японії.

На заняттях з гончарства ліпили мандалу – сакральний символ, оберіг у вигляді кола з рисунками, кожен з яких щось символізує. Викладач гуртка Закарпатського центру науково-технічної творчості Ольга Ладжинець, яка проводила майстер-клас, проаналізувавши використані учасниками рисунки на мандалі, розповіла кожному про риси характеру і на що слід звернути увагу.

Ознайомили учнів і з хореографією та піснями Закарпаття, при цьому школярі не споглядали ці культурні дійства, а самі танцювали і співали.

Учасниця школи Наталя Ващенко з міста Прилуки Чернігівської області на журналістське запитання щодо вражень від літньої школи перепитала з науковим підходом: «А за якою шкалою оцінювати?» Почувши, що за десятибальною, відповіла:

Десять балів, тому що дуже гарна атмосфера, викладачі, дуже класні майстер-класи, дуже позитивні, з гарною енергетикою люди, які мене оточують. А це нові знайомства, нові друзі, ті самі викладачі. Боялася, що лекції будуть нудні, але більшість лекцій дуже цікаві, і я багато нового з них для себе дізналася, навіть знайшла собі майбутню тему для МАНівської роботи.

Закріпити теорію про живопис учасники школи мали змогу екскурсіями до художнього музею імені Йосипа Бокшая, де представлено колекцію західноєвропейського мистецтва XVI – початку XX століть, країн Центральної Європи та України XVIII – початку XX сторіч, російського мистецтва XVIII – початку XX століть і мистецтва Закарпаття минулого сторіччя. А нагода помилуватися закарпатським краєм і надихнутися його атмосферою випала учням, звичайно ж, на одну з «візиток» цієї місцевості – замки. Прогулялися школярі Ужгородським, Мукачівським (він же Паланок), Чинадіївським замком, відомим як «Сент-Міклош», та Палацом Шенборнів.

Сергій Кутняков
12.07.17
Повернутись до розділу
Адреси розташування веб-сайтів:

Волинське територіальне відділення МАН

Рівненське територіальне відділення МАН

Житомирське територіальне відділення МАН

Київське обласне територіальне відділення МАН

Київське територіальне відділення МАН

Чернігівське територіальне відділення МАН

Сумське територіальне відділення МАН

Львівське територіальне відділення МАН

Тернопільске територіальне відділення МАН

Хмельницьке територіальне відділення МАН

Вінницьке територіальне відділення МАН

Черкаське територіальне відділення МАН

Полтавське територіальне відділення МАН

Харківське територіальне відділення МАН

Луганське територіальне відділення МАН

Закарпатське територіальне відділення МАН

Івано-Франківське територіальне відділення МАН

Чернівецьке територіальне відділення МАН

Кіровоградське територіальне відділення МАН

Дніпропетровське територіальне відділення МАН

Донецьке територіальне відділення МАН

Одеське територіальне відділення МАН

Миколаївське територіальне відділення МАН

Херсонське територіальне відділення МАН

Запорізьке територіальне відділення МАН

Кримське територіальне відділення МАН

Севастопольське територіальне відділення МАН

Севастопольське територіальне відділення МАН Київське територіальне відділення МАН Івано-Франківське територіальне відділення МАН