ПРОПЕДЕВТИКА STEM-ОСВІТИ
Завершився ювілейний, 10-й Всеукраїнський інтерактивний конкурс «МАН-Юніор Дослідник»

prev next

Конкурс «МАН-Юніор Дослідник» заохочує школярів поглиблено вивчати фізико-математичні, технічні, природничі та гуманітарні дисципліни, розвиває допитливість і наукове мислення. Змагання щороку проходить у квітні – травні на базі філії – науково-дослідної експериментальної лабораторії НЦ «МАНУ» в номінаціях «Історія», «Екологія», «Техніка», «Астрономія». Важливо, що відбувається воно через Інтернет, а отже, не потребує додаткових фінансових витрат і є доступним для дітей із найвіддаленіших населених пунктів України. Цього року організатори запропонували нові підходи до конкурсу, акцентуючи увагу на тому, що він є складовою системи STEM-освіти в Україні.

У Всеукраїнському конкурсі «МАН-Юніор Дослідник – 2019» взяли участь 382 учні з 22 областей України та м. Києва. Було представлено 324 проєкти на заздалегідь заявлені загальні теми в номінаціях «Історія», «Екологія», «Техніка», «Астрономія». Перше місце вибороли 34 учні, друге місце – 62 учасники конкурсу, третє – 173 учасники.

Уже четвертий рік поспіль беззаперечним лідером за підсумками конкурсу залишається Харківщина: проєкти представили 83 учні, серед яких також найбільша кількість переможців (14 перших місць, 10 других і 29 третіх). Друге місце за результатами посідає Донецька область – 46 учасників, з яких 4 посіли І місце, 2 – ІІ місце, 23 – ІІІ місце. На третьому місці – Хмельницька область із 32 учасниками.

До організації і проведення конкурсу долучилися науково-педагогічні працівники Національного центру «Мала академія наук України», Запорізького національного університету та досвідчені вчителі закладів освіти.

Згідно з правилами, учасники конкурсу «МАН-Юніор Дослідник» обирають певну номінацію і виконують науково-дослідницьку роботу за заданою темою. Під час другого етапу вони голосують за дослідження конкурентів; водночас проєкти заочно оцінює фахове журі. Найкращі учні проходять до фінального етапу – відкритого онлайн-захисту дослідження.

Цього року онлайн-захист проходив з 14 по 17 травня. Першими захищалися учні, які підготували проекти в номінації «Історія». Загальна тема, запропонована для досліджень у 2019 році, – «Твій внесок у музейну справу» – передбачала власні дослідження учнів щодо історії своєї родини, міста, певних об’єктів побуту тощо.

Голова журі, Олександр Давлєтов відзначив оригінальність роботи учениці 10 класу Запорізької гімназії № 50 Діани Резнікової (науковий керівник А. Ю. Гузеватий), яка дослідила історію своєї школи, поповнила шкільний музей своїми матеріалами і посіла І місце. Схожі дослідження щодо історії рідної школи до її 30-річного ювілею представила також Юлія Корносюк, яка навчається в 9 класі Вознесенської ЗОШ І–ІІІ ступенів № 8 Миколаївської області. Її проект відзначений дипломом ІІ ступеня, керівник – С. С. Сидорук. Цікавих робіт, які відображали пошук юних істориків, було досить багато: зі 154 учасників 13 учнів отримали дипломи І ступеня, 24 – ІІ ступеня, 78 – ІІІ ступеня.

Захист проєктів у номінації «Екологія» був досить напруженим, оскільки було представлено багато цікавих робіт – загалом 122. Журі під головуванням доцента кафедри прикладної біології та екології Запорізького національного університету Костянтина Домбровського визначило 12 переможців, 15 учасників, що вибороли другі місця, та 58 учнів, що посіли третю сходинку.

Зокрема, члени журі відзначили такі проєкти переможців: «Біондикація ґрунту екосистеми поля в зоні повітряного забруднення ПАТ «Сумихімпром» (Анастасія Самойленко, учениця 8 класу Сумської спеціалізованої ЗОШ І–ІІІ ступенів № 10 ім. О. Бутка; керівник Н. О. Михайлова); «Біоіндикація еколого-паразитологічного стану урбаністичних територій Немишлянського району м. Харкова за допомогою гельмінтологічного аналізу» (Станіслава Приставкіна, учениця 7 класу Харківського НВК № 24 ім. І. Н. Питікова; керівник В. В. Панкратьєва); «Біотестування токсичності води, забрудненої мильними засобами» (Руслан Климович, учень 7 класу НВК № 63 м. Запоріжжя; керівник К. С. Крупєй). Ці роботи досить оригінальні і корисні, мають практичну спрямованість і можуть бути прикладами для відтворення.

У номінації «Техніка» взяли участь 67 конкурсантів; 2 учні вибороли перше місце, 16 – друге, 21 – третє. Як зазначив голова журі, доцент кафедри програмованої інженерії ЗНУ, кандидат фізико-математичних наук Віталій Горбенко, проєкти переможців конкурсу вирізнялися оригінальністю, грамотною демонстрацією дослідів та глибоким їх розумінням, а також вільним володінням матеріалом, на якому ґрунтувалися досліди. Дипломи І ступеня отримали Данило Савченко, учень 10 класу Шевченківської ЗОШ І–ІІІ ступенів Велико-Новосілківської РДА Донецької області (керівник А. І. Марахіна) за роботу «Сухий лід» і Нестор Баранюк, учень 9 класу спеціалізованої ЗОШ № 3 ім. В. О. Нижниченка м. Горішні Плавні Полтавської області (керівник Л. С. Безперстова) за проєкт «Побачити крізь стіну».

Загальна кількість учасників конкурсу в номінації «Астрономія» збільшилася на 15 школярів і становить 38 учнів. Серед них дипломи І ступеня отримали 7 учасників, ІІ ступеня – також 7, а ІІІ ступеня – 16 учасників.

Переможці з Харківського ліцею № 89 виконали дослідження під керівництвом О. О. Каміна: дев’ятикласник Іван Рядинський представив роботу «Пояснення незвичної форми карликової планети Хаумеа», а учень 8 класу Сергій Коробов захищав працю «Порівняння від Місяця на Землі та на Землі від Місяця». Вихованці Н. А. Вірніної, керівника міжшкільного гуртка «Фомальгаут», також вибороли перші місця, презентувавши проєкти «Дослідження рекурентних нових зір за архівними даними» і «Фізичні характеристики потенційно небезпечних астероїдів 1999 YR14 та 2014 YC15» (учениці 8 класу Одеської спеціалізованої школи № 117 Аліса Степанова і Єлизавета Опря відповідно), а також «Резонанси в системах екзопланет: фізична закономірність чи математична випадковість?» та «Дослідження зміни періоду подвійної зоряної системи V342 Herculis» (учні 8 класу Рішельєвського ліцею м. Одеси Давид Окс і Артем Сміренський відповідно).

Захисти учасників конкурсу «МАН-Юніор Дослідник» в усіх номінаціях викладені на YouTube-каналі. Доступ до цих відеозаписів можливий також із сайту конкурсу та сторінки конкурсу на Фейсбуці.

А восени НЦ «МАНУ» планує провести школу «STEM.MAS.UA» у форматі «Учні+Учитель». Захід покликаний продемонструвати, що система конкурсів «МАН-Юніор Ерудит» та «МАН-Юніор Дослідник» разом із науково-популярним журналом «Школа юного вченого» є сформованою системою послідовного запровадження STEM-освіти в навчальний процес. Окрім того, протягом школи будуть представлені методики STEM-освіти, спрямовані на всебічний розвиток дослідницьких здібностей учнів.

06.06.19
Повернутись до розділу
Адреси розташування веб-сайтів:

Волинське територіальне відділення МАН

Рівненське територіальне відділення МАН

Житомирське територіальне відділення МАН

Київське обласне територіальне відділення МАН

Київське територіальне відділення МАН

Чернігівське територіальне відділення МАН

Сумське територіальне відділення МАН

Львівське територіальне відділення МАН

Тернопільске територіальне відділення МАН

Хмельницьке територіальне відділення МАН

Вінницьке територіальне відділення МАН

Черкаське територіальне відділення МАН

Полтавське територіальне відділення МАН

Харківське територіальне відділення МАН

Луганське територіальне відділення МАН

Закарпатське територіальне відділення МАН

Івано-Франківське територіальне відділення МАН

Чернівецьке територіальне відділення МАН

Кіровоградське територіальне відділення МАН

Дніпропетровське територіальне відділення МАН

Донецьке територіальне відділення МАН

Одеське територіальне відділення МАН

Миколаївське територіальне відділення МАН

Херсонське територіальне відділення МАН

Запорізьке територіальне відділення МАН

Кримське територіальне відділення МАН

Севастопольське територіальне відділення МАН

Севастопольське територіальне відділення МАН Київське територіальне відділення МАН Івано-Франківське територіальне відділення МАН