ПРОСТО  ПОВІР  У  СЕБЕ  І  ЗРОБИ  ПРАВИЛЬНИЙ  ВИБІР
Літня школа Малої академії наук України гостинно прийняла кримськотатарських школярів з окупованого Криму

prev next

З 24 по 30 серпня у затишних дібровах київської Пущі-Водиці на базі Міжнародного центру наукової дитячої творчості MANLAB.CAMP відбулася Літня школа з філології за напрямом «Кримськотатарська гуманітаристика». Десять дітей кримських татар з 8–11-х класів окупованого Криму приїхали до столиці України, аби відвідати лекції і майстер-класи видатних земляків-науковців, митців і долучитися до пізнання історії, мови, культури та мистецтва кримськотатарського народу.

Координатором літньої школи була методист НЦ «МАНУ» Ленура Халілова – молодий науковець з гарною українською вимовою і досконалим знанням рідної мови та народних традицій, яка завершує роботу над дисертацією щодо обрядовості весілля кримських татар.

– Ідея створення як секції, так і літньої школи «Кримськотатарська гуманітаристика», – залучити якомога більше дітей переселенців і кримських татар до написання наукових досліджень, – розповіла Ленура. – Ми ознайомили їх з напрямами роботи секції, в якій можуть брати участь не тільки діти з Криму, а й усі українські школярі, і розповіли про можливість пізнання науки й освіти в Малій академії наук України.

У програмі літньої школи були майстер-класи з кримськотатарської орнаменталістики і хореографії, лекція Ленури Халілової «Звичаї та традиції кримськотатарського народу» та зустріч з відомою народною співачкою Аліє Хаджабадіновою. Запам’яталися дітям і семінари з методології оформлення наукових робіт МАН, інтерактивні заняття з кримськотатарської мови та літератури. Незважаючи на те, що в Криму за останні чотири роки закрилися всі українські навчальні заклади і ліквідовано більшість кримськотатарських шкіл і класів, юні учасники літньої школи МАН продемонстрували гідний рівень володіння українською і кримськотатарською мовами – попередній досвід навчання, спілкування в колі друзів і родини та знайомство з контентом україномовного Інтернету і теле- та радіоефіром з материкової України значать багато.

Яскравою була і лекція від викладача Києво-Могилянської академії з величезним досвідом управлінського менеджменту та роботи в апараті Уповноваженого Президента України з питань кримськотатарського народу Арсена Жумаділова. Маючи три дипломи з відзнакою провідних вишів Києва і Лондонської школи економіки, Арсен-бей мотивував юних земляків на якісне навчання, окресливши основні переваги елітної освіти: побудова власної кар’єри, формування сигналу про себе з визначенням і брендуванням власного Я та налагодження важливих зв’язків, починаючи з кола випускників елітної alma mater. Науковець власним прикладом надихав молодь долати фобії і вступати в найкращі університети України і Європи – просто повір у себе і зроби правильний вибір!

Козацтво, що фігурує у Великому Гербі і Державному Гімні України, формувалося в тюркомовному лісостеповому середовищі від Дунаю до Дону і свого апогею досягло у часи Хмельниччини середини ХVІІ століття спільними перемогами козаків і татар, щоб зникнути на українських теренах одночасно з ліквідацією 1775 року Запорізької Січі та підкоренням і наступною окупацією Кримського ханату. І товаришували, і родичалися, і торгували українські козаки і селяни з кримськими татарами значно більше і частіше, ніж воювали. Про ці та інші маловідомі сторінки й перемоги спільної історії двох великих братніх народів можна розповідати годинами, тож діти із задоволенням прослухали інтерактивну лекцію відомого історика і телеведучої каналу «АТР» Гульнари Бекірової.

Учасниця літньої школи кримська школярка Мер’єм готує в секції МАН історичне дослідження щодо повернення на свою історичну батьківщину кримських татар із Середньої Азії і Сибіру, куди цілий народ – майже 200 тисяч людей – разом з іншими малими народами Криму і Кавказу був депортований радянською владою в 1944 році.

– Я пишу цю роботу зі спогадів мого прадіда, який брав активну участь у національному русі та був одним з перших, хто повернувся на батьківщину, – українською зауважила юна дослідниця з Криму. – Він збирав багато книг, а мама допомагає мені в дослідженнях.

Радник міністра культури України з питань Криму, голова громадської організації «Алєм» Есма Аджиєва як організатор цього проекту долучилася до нього інтерактивною лекцією, де розглядалися питання молодіжного сленгу, пошуку наукової інформації в Інтернеті та проведення презентації. З огляду на зворотній зв’язок від юних учасників проекту вважає, що літня школа МАН пройшла успішно.

– Для нас дуже важливо відчуття взаємозв’язку з Кримом і дітьми, які там проживають, відповідальність за їх майбутнє. Ці діти мають отримати ефективний досвід комунікативних і дослідницьких навичок як учні – члени Малої академії наук України у її конкурсах і літній школі, яка відбулася. Для молоді важливо отримати досвід написання науково-дослідницьких робіт за темами, що стосуються Криму і кримських татар. Ми намагалися дотримати гендерний баланс, щоб у наших заходах брали участь і хлопці, і дівчата різних національностей, які проживають у Криму або є дітьми переселенців з материкової України і які готові писати про історію, традиції, культуру, етногенез народів Криму, – зазначила пані Есма.

Високо оцінила проект літньої школи МАН перший заступник міністра інформаційної політики України Еміне Джапарова під час спілкування в агентстві «Укрінформ» з кримськими дітьми. Власним прикладом вона демонструвала, як у свої 35 років в Україні можна бути на чолі одного з малих, але дієвих міністерств, згадувала успіх української переможниці Євробачення-2016 Джамали і щиро пишалася проектом МАН.

– Це безпрецедентна річ, бо до цього такої секції як «Кримськотатарська гуманітаристика» в Малій академії наук України не існувало, і запит на неї вже є підтвердженням, що Україна перезавантажується і змінює ставлення та політику щодо корінного народу – кримських татар. В умовах окупації Криму відновлювати культуру кримських татар майже неможливо, тому що вся імперська політика, яка є традиційною для Російської Федерації, не передбачає розвитку малих народів. Ця політика побудована на знищенні і розмиванні ідентичності, а сильна ідентичність формує культуру, сильні знання, якісну освіту. Тому ця секція є таким чудовим кроком підтримки народу в умовах окупації. Я переконана, що коли мова йде про інтеграцію, то це мова не тільки про територію, а, у першу чергу, про людей, які живуть в умовах окупації, – вважає пані Еміне.

«Свій стан після зустрічі із талановитими дітьми з Криму та переселенцями з півострова, які входять до секції Малої академії наук “Кримськотатарська гуманітаристика”, не зможу однозначно описати, – зазначила у своєму пості у Фейсбуці Еміне Джапарова. – Радість та гордість за дітей, які пишуть про гастротрадицію кримських татар за часів Кримського ханату або про систему водних акведуків кримських татар XV–XVIII сторіччя, або про автентичний орнамент як культурний код нації. Сум та біль за страх, який автоматично запускається, коли йдеться про материк України. Таким фото ми вирішили показати з учасниками літньої школи секції МАН, яку запустила ГО “Алєм” разом із партнерами, “окупаційні метаморфози”». Тим самим Еміне-ханум дала пояснення символічних фото кримських школярів спиною до фотокамер – дітям ще навчатися у школах окупованого Криму, тож їхні обличчя, прізвища і місця навчання та проживання в цій статті та інших новинах не вказуються із зрозумілих причин.

Діти з Криму вже повернулися до рідних домівок, аби першого вересня піти навчатися за новими російськими підручниками і програмами – не секрет, що із 16 кримськотатарських шкіл до анексії на сьогодні залишилося тільки 7 національних навчальних закладів і не залишилося жодної української школи! За словами пані Еміне, це гірша ситуація, ніж у російському Татарстані, де з цього року вивчення мови, літератури та історії татар Поволжя за погодженням місцевої влади зведено до мінімуму. Тож у всіх, хто проводжав дітей до Криму, стояв ком у горлі, а в очах жінок бриніли тихі сльози печалі – і дорослі, і кримськотатарська молодь щиро хотіли жити, навчатися, будувати заможне життя у вільній країні – Україні.

Сергій Кутняков
Фото: Ігор Кузнюк, Ленура Халілова і Укрінформ
31.08.18
Повернутись до розділу
Адреси розташування веб-сайтів:

Волинське територіальне відділення МАН

Рівненське територіальне відділення МАН

Житомирське територіальне відділення МАН

Київське обласне територіальне відділення МАН

Київське територіальне відділення МАН

Чернігівське територіальне відділення МАН

Сумське територіальне відділення МАН

Львівське територіальне відділення МАН

Тернопільске територіальне відділення МАН

Хмельницьке територіальне відділення МАН

Вінницьке територіальне відділення МАН

Черкаське територіальне відділення МАН

Полтавське територіальне відділення МАН

Харківське територіальне відділення МАН

Луганське територіальне відділення МАН

Закарпатське територіальне відділення МАН

Івано-Франківське територіальне відділення МАН

Чернівецьке територіальне відділення МАН

Кіровоградське територіальне відділення МАН

Дніпропетровське територіальне відділення МАН

Донецьке територіальне відділення МАН

Одеське територіальне відділення МАН

Миколаївське територіальне відділення МАН

Херсонське територіальне відділення МАН

Запорізьке територіальне відділення МАН

Кримське територіальне відділення МАН

Севастопольське територіальне відділення МАН

Севастопольське територіальне відділення МАН Київське територіальне відділення МАН Івано-Франківське територіальне відділення МАН