РОБОТА  НАУКОВЦЯ  –  БАЧИТИ  НЕВИДИМІ  ПРОЦЕСИ
Учасники осінньої сесії хіміко-біологічної школи МАН очищували воду і спостерігали за бактеріями

prev next

З 8 по 12 листопада у MANLAB.CAMP молоді хіміки проходили профільне навчання з науковцями Інституту хімії високомолекулярних сполук НАНУ Іриною Бей і Олександром Толстовим. Паралельно за своєю програмою працювали юні біологи разом із молодшим науковим співробітником відділу молекулярної генетики Інституту молекулярної біології і генетики НАНУ Світланою Антоненко.

Загальна тема біологічної секції – «Основи мікробіології», тому лекційні і практичні заняття були присвячені вивченню мікроорганізмів, а саме – бактеріям. Навчання учні починали з основ: ознайомлювалися з лабораторним посудом; готували для бактерій поживне середовище, а потім заливали його у чашки Петрі. Підготовлені ємності використовували у подальших дослідженнях, поміщаючи у них різні види бактерій та спостерігаючи за процесами, які там відбуваються.

Вивчали учні і мікрофлору людини: кожен мав змогу ознайомитися із станом своїх рук і ротової порожнини. За зразками мікрофлори з відбитків пальців і слини з язика та зубів підлітки могли побачити, де накопичилося більше бактерій. А досліджуючи повітря, ставили чашки Петрі на 15 хвилин у клас, на узбіччя дороги і посеред соснових ділянок. Потім школярі спостерігали, у якій чашці кількість бактерій зростала. За кількістю бактерій перемогло, звісно, узбіччя.

Також проводили дослідження санітарно-мікробіологічних норм води з водогону, калюж і бутильованої води. Результат став для учнів показовим: у бутильованій і водогінній воді було 3–4 колонії бактерій, а у воді з калюжі – 100–200. Тож школярі мали змогу остаточно зрозуміти, чому треба стежити за гігієною рук. Спостерігала молодь і за кисломолочними бактеріями, посіваючи і вирощуючи їх культури у чашках Петрі.

– Вивчаючи різні властивості бактерій, ми дивилися, як на них впливають сік із цибулі, лимону та ефірна олія сосни. Це дослідження дало дітям розуміння, чому так важливо під час епідемій грипу і вірусних захворювань вживати відповідні продукти, – зауважила викладач школи Світлана Антоненко.

Навчання хіміків присвятили дослідженню якості води і використанню сучасних напрямів науки й технологій для очищення цієї життєво необхідної рідини. Учні аналізували показник жорсткості води і вміст у ній іонів кальцію, магнію та феруму. Також навчилися синтезувати наночастинки діоксиду титану, що використовуються як фотокаталізатори для розкладу органічних забруднювачів. Розглядали синтез магнітних наночастинок і застосування процесу корозії для вилучення з води шестивалентного хрому. А за допомогою смартфонів і спеціального програмного забезпечення підлітки визначали, скільки речовини-барвника міститься у забарвленому розчині.

Дев’ятикласниця з Одеси Милана Бродовська у хімічній школі МАН брала участь уже втретє. Крім того, їздила у Міжнародну школу на базі лабораторії BioCEN, яку Мала академія наук організувала влітку. Тож дівчина добре знається на предметі і мріє стати лікарем:

– Вчителі у звичайній школі дають ті знання, які передбачені програмою, а на школах МАН нас учать тому, що може знадобитися у житті. Ми досліджували методи очищення води навіть не в домашніх умовах. Я тепер володію інформацією, завдяки якій можу споживати якісну воду за різних умов.

Речовину, необхідну для життя і яка здається легкодоступною та невичерпною, людина своєю діяльністю може легко забруднити. Тож і відповідальність щодо збереження цього ресурсу і його придатності для використання лежить саме на людині. І для викладачів школи важливо було, щоб учні зрозуміли, які процеси потрібно застосувати для відновлення води до необхідної природі і людству чистоти.

Людмила Копко
14.11.17
Повернутись до розділу
Адреси розташування веб-сайтів:

Волинське територіальне відділення МАН

Рівненське територіальне відділення МАН

Житомирське територіальне відділення МАН

Київське обласне територіальне відділення МАН

Київське територіальне відділення МАН

Чернігівське територіальне відділення МАН

Сумське територіальне відділення МАН

Львівське територіальне відділення МАН

Тернопільске територіальне відділення МАН

Хмельницьке територіальне відділення МАН

Вінницьке територіальне відділення МАН

Черкаське територіальне відділення МАН

Полтавське територіальне відділення МАН

Харківське територіальне відділення МАН

Луганське територіальне відділення МАН

Закарпатське територіальне відділення МАН

Івано-Франківське територіальне відділення МАН

Чернівецьке територіальне відділення МАН

Кіровоградське територіальне відділення МАН

Дніпропетровське територіальне відділення МАН

Донецьке територіальне відділення МАН

Одеське територіальне відділення МАН

Миколаївське територіальне відділення МАН

Херсонське територіальне відділення МАН

Запорізьке територіальне відділення МАН

Кримське територіальне відділення МАН

Севастопольське територіальне відділення МАН

Севастопольське територіальне відділення МАН Київське територіальне відділення МАН Івано-Франківське територіальне відділення МАН