СПАЛАХ ЕМОЦІЙ
МАН провела ще одну школу, присвячену дипломатії

prev next

Національний центр «Мала академія наук України» останні два роки, крім основного напряму своєї діяльності – експериментально-дослідницького, – активно розвиває проекти, які можна зарахувати до неформальної освіти. Учасники таких проектів – підлітки. Вони опановують навички критичного мислення і комунікації, яка веде до взаєморозуміння; отримують інструментарій правильного формулювання життєвих цілей та їхнього досягнення. Як результат, школярі у своїх населених пунктах реалізують ініціативи, що розв’язують соціально-культурні проблеми.

Cеред таких проектів – школи з філософії, громадянської участі та культурної дипломатії і християнської дипломатії. Їхнім ініціатором була методист НЦ «МАНУ» Юлія Кравченко, яка активно впроваджує у нашій країні методику навчання «Філософія для дітей» («P4C») – за нею і навчалися учасники трьох шкіл.

Наприкінці 2016 року пані Юлія вирішила реалізувати ще один проект – «Школу культурної дипломатії в дії», – яка пройшла 29 грудня – 4 січня у польському місті Краків.

Серед завдань школи було ознайомлення учасників з культурно-мистецькою спадщиною старовинного міста, вдосконалення навичок міжособистісної комунікації та презентації української культури.

Коли діти беруть участь у міжнародних проектах і в них є можливість пізнати культуру іншої країни – це набагато ефективніше, ніж просто почути про неї на лекціях чи десь почитати. Тут саме польське середовище виступає навчальним інструментом, – переконана Юлія Кравченко.

Як і в трьох попередніх, у цій школі заняття проводилися у форматі воркшопів за методикою «P4C». Зокрема, підлітки аналізували свій 2016 рік, згадували його ключові моменти. Для цього пані Юлія розробила щоденник, де хлопці і дівчата розділили події прожитого року між кількома секторами – здоров’я, навчання, відпочинок, хобі. У такий спосіб учні побачили, на що витрачали більше часу, і, відповідно, зробили висновки, як можна вдосконалити 2017-й, розставляли пріоритети у наступному році.

– Найголовніше, що я винесла з цієї школи – це жити в теперішньому часі, не жити минулим і не жити майбутнім, – розповіла чотирнадцятирічна Анна Матвійчук, яка приїхала до школи з Кривого Рогу. – Так, треба планувати, треба до чогось прагнути. Але цілі мають бути правильно пророблені, щоб потім ти міг жити спокійно у теперішньому часі і не думати: «О, мені треба це зробити, я не встигаю щось». Винесла, як правильно керувати своїм часом і як ним насолоджуватися.

Ще один воркшоп присвятили активному слуханню: виконували вправи, а потім з’ясовували сутність цієї навички і роздумували, чому важливо її розвивати.

Багато часу учасники проекту приділили й оглядинам Кракова. Відвідали інтерактивний музей «Фабрика Шиндлера», який відкрито у приміщенні однойменної фабрики. Його експозиція розповідає про страхіття німецької окупації Польщі часів Другої світової війни і про німецького підприємця Оскара Шиндлера, який врятував у той час близько 1200 євреїв, що працювали на цій фабриці. Завітали учні до одного з найбільших у Польщі й одного з найстаріших у Європі Ягеллонського університету, де почули його історію заснування та виникнення факультетів. У виші учасники школи мали змогу побачити особисті речі його випускника, астронома Миколи Коперника. Звичайно, на екскурсійному маршруті підлітки не оминули Вавель – замковий комплекс на однойменному пагорбі, розташований на лівому березі Вісли. Розглядаючи цю архітектурну пам’ятку, учні ознайомилися з мистецькими артефактами, які породжувала певна епоха. А там вдало перемішалися романтизм, готика, Відродження, бароко.

Після оглядин міста і його культурних пам’яток молодь ділилася своїми враженнями і питаннями, які виникнули під час відвідин певних об’єктів, та намагалася відповісти на них.

Зустрілися учні і з представниками Фундації студентів та випускників Ягеллонського університету «Братняк», від яких дізналися про історію заснування організації і громадську активність у Польщі.

Також пані Юлія намагалася розвинути в дітей і таку важливу на сьогодні навичку як орієнтацію в незнайомому місті і взагалі в іншій країні:

– Вчилися, як самостійно купувати квитки на трамвай, як комунікувати з людьми, щоб дати собі раду; почали вчити основні фрази польської мови. По суті, таку активність можна назвати різновидом культурної дипломатії.

Не обійшлося у школі і без новорічних подарунків. Кожен з учнів отримав по одній книзі з особистісного розвитку, які тепер можна побачити на полицях книгарень. Серед них – «Людина у пошуках сенсу» Віктора Франкла, «Мистецтво мріяти. Як отримати те, чого насправді бажаєш» Барбари Шер, «Сім звичок високоефективних підлітків» Шові Кона.

Однак, щоб учасники школи мали змогу прочитати всі подаровані книги, підлітки започаткували буккросинг.

– Ми склали список у вигляді кола і будемо один одному пересилати наші книжки. За двадцять днів маємо прочитати кожну книжку, після цього терміну відправляємо іншому учаснику. І так книжки курсують доти, доки не повернуться до власника, – пояснила Анна Матвійчук.

Участь у проекті взяло сім дітей, чотири з яких навчалися у попередніх школах, що організовувала пані Юлія. Аня – одна з чотирьох. Як пояснила дівчина, їй було важливо поїхати до Кракова, бо це – чудова нагода познайомитися з культурою іншої країни і продовжити опановувати мистецтво дипломатії. А основа такого мистецтва, на думку школярки, полягає у піклувальному мисленні: «Ти завжди маєш пам’ятати про іншу людину, не ставлячи своє “его” в центр світу».

Олена Сидорик
07.01.17
Повернутись до розділу
Адреси розташування веб-сайтів:

Волинське територіальне відділення МАН

Рівненське територіальне відділення МАН

Житомирське територіальне відділення МАН

Київське обласне територіальне відділення МАН

Київське територіальне відділення МАН

Чернігівське територіальне відділення МАН

Сумське територіальне відділення МАН

Львівське територіальне відділення МАН

Тернопільске територіальне відділення МАН

Хмельницьке територіальне відділення МАН

Вінницьке територіальне відділення МАН

Черкаське територіальне відділення МАН

Полтавське територіальне відділення МАН

Харківське територіальне відділення МАН

Луганське територіальне відділення МАН

Закарпатське територіальне відділення МАН

Івано-Франківське територіальне відділення МАН

Чернівецьке територіальне відділення МАН

Кіровоградське територіальне відділення МАН

Дніпропетровське територіальне відділення МАН

Донецьке територіальне відділення МАН

Одеське територіальне відділення МАН

Миколаївське територіальне відділення МАН

Херсонське територіальне відділення МАН

Запорізьке територіальне відділення МАН

Кримське територіальне відділення МАН

Севастопольське територіальне відділення МАН

Севастопольське територіальне відділення МАН Київське територіальне відділення МАН Івано-Франківське територіальне відділення МАН