STEM-ОСВІТА В АСТРОНОМІЇ
Мала академія наук провела першу літню школу з експериментальної астрономії

prev next

З 12 по 19 серпня на території Міжнародного наукового креативного комплексу MANLAB.CAMP у київській Пущі-Водиці проходила літня астрономічна школа НЦ «МАНУ». Протягом тижня талановиті школярі з різних областей практикувалися в експериментальній астрономії.

Цьогоріч організатори поставили за мету реалізувати так званий STEM-підхід до навчання. Про те, чим нинішня астрошкола відрізняється від попередніх, розповів її координатор, завідувач відділу створення навчально-тематичних систем знань НЦ «МАНУ» Ігор Чернецький:

Мета полягала в тому, щоб поглибити знання школярів з астрономії за допомогою практичної діяльності. Ми давали не просто «знання заради знань», а знання, необхідні для того, щоб дитина могла реалізувати той чи інший проект. Такий підхід від ідеї до кінцевого продукту є сьогодні найбільш популярним у світі, це так званий STEM-підхід (від англійської абревіатури слів Science, Technology, Engineering, Mathematics).

Учасникам школи запропонували два види проектної діяльності. Перший був суто STEM-орієнтованим: виготовлення сонячних годинників. За допомогою спеціальної програми учні мали сконструювати сонячні годинники для використання на широті Києва, потім перенести конструкцію на пластик, змонтувати її та встановити відповідно до сторін світу. Схему годинника діти вибирали самостійно серед великого різноманіття конструкцій (горизонтальний, вертикальний, екваторіальний тощо).

За роботу бралися із завзяттям, розповідає 9-класниця СЗОШ № 3 імені В. О. Нижниченка м. Горішні Плавні Полтавської області Іра Кравчук:

– Ми вже виготовили свій годинник, а потім подумали, що він міг виглядати набагато краще. Вирішили зробити новий. Перед захистом до 11-ї вечора сиділи, малювали, креслили, роздруковували, ранком встановлювали, монтували... Це дуже цікава робота, яка вимагає знань, фізичних і розумових зусиль, фантазії та дизайнерського таланту; можна сказати, ми вклали в неї свою душу.

Другий різновид проектів мав підвищену складність і передбачав володіння цілою низкою компетенцій. Перш за все, це вміння працювати з інформацією, тобто з великим масивом даних; вміння опрацьовувати ці дані і робити певні висновки. По-друге, це розвиток мовної компетенції дитини: проекти були обрані з відомого англомовного дослідницького інтернет-ресурсу Sciencebuddies, тож учні мали самостійно перекласти їхній опис українською.

Приміром, школярі досліджували швидкість танення кометних ядер. Для цього заморожували воду з домішками в повітряних кульках і вивчали швидкість, з якою ці крижані кульки танули під впливом сонячного світла та потоків теплого повітря. Інша група досліджувала світлове забруднення зоряного неба: фотографувала небо в різні години дня і ночі та вивчала зміну яскравості отриманих зображень за окремими пікселями. Решта проектів стосувалися опрацювання великих баз даних, так званих Big Data, розміщених на онлайн-ресурсах. Це, зокрема, дослідження характерних ознак груп астероїдів, розрахунок бізнес-плану видобутку корисних копалин на найближчих астероїдах, вивчення кореляції припливів на поверхні Землі з фазами Місяця та розміщенням Сонця, визначення віку Всесвіту за кульовими скупченнями.

Окрім того, МАНівці прослухали  лекції, присвячені отриманню та обробці астрономічних зображень, а також цикл лекцій з теоретичної фізики, який прочитав учитель фізики ЗОШ № 23 м. Дніпропетровська, заслужений учитель України Володимир Карасик.

– Для дітей дуже важливо відчувати той рівень науки, який сьогодні є у світі, і розуміти, як до цього рівня прийшло людство. Тому я розповідав їм  про сучасні речі: про суперсиметрію, Стандартну модель і адронний колайдер, про Великий вибух і розвиток Всесвіту, про астрономічні катаклізми, які відбуваються, наприклад, вибухи наднових, про чорні діри і те, що буде далі з нашим Сонцем. Моєю метою було підвищити рівень дітей, зацікавити їх у подальшому вивченні не тільки астрономії, а й фізики, тому що сучасна астрономія – це, за великим рахунком, фізика. Діти чудові, з ними було цікаво працювати, – зізнався пан Володимир.

На лабораторних роботах юні дослідники визначали відстані до віддалених предметів методом паралаксу, обробляли астрономічні зображення Місяця, Марса, Юпітера й Сатурна, досліджували залежність освітленості джерела світла від відстані та кута падіння променя, вивчали процес утворення кратерів, визначали потужність сонячного випромінювання та роздільну здатність людського ока.

Найромантичнішою сторінкою школи стали нічні спостереження за зоряним небом. Три потужні телескопи системи Шмідта-Касегрена допомогли школярам роздивитися Місяць і планети, сузір’я, туманності, а також кулясті і розсіяні зоряні скупчення. Варто відзначити, що телескопи діти навчилися збирати, монтувати й налаштовувати власноруч.

– Діти приїхали сюди з різним рівнем підготовки, але в них є одне спільне – бажання вчитися, вміння швидко опановувати матеріал і добра геометрична уява, – розповідає вчитель Української гімназії № 1 м. Івано-Франківська, заслужений вчителя України Віктор Янишин. – Буквально в першу ніч вони вже могли знайти і назвати основні сузір’я. Друге питання, яке їх дуже зацікавило, – це спостереження кулястих і розсіяних зоряних скупчень, а також астеризмів. Вони швидко навчилися працювати з сучасною астрономічною технікою, збирати і розбирати телескопи, налаштовувати автоматичне ведення, фотографувати об’єкти за допомогою астрокамер.

Найбільше хлопцям і дівчатам запам’яталося спостереження Венери, яке перетворилося на справжню пригоду.

– Щоб побачити Венеру, нам довелося встати о 4-й ранку. Але це було того варте, це було незабутнім і залишиться в пам’яті до кінця життя, – каже десятикласник філіалу Кіровоградського обласного навчально-виховного комплексу (гімназія-інтернат–школа мистецтв) в м. Олександрія Артем Бурлак. – Взагалі-то я хочу стати фізиком, але в цій школі зацікавився астрономією. Вона дуже барвиста, в ній дуже багато шляхів для досліджень, просто безмежна кількість – це ж космос, там може бути все, що завгодно. Досліджувати цю безмежність цікаво, навіть захоплююче – так, ніби ти кидаєш виклик усьому космосу, всьому людству.

Попри напружений графік, слухачі школи мали час і на відпочинок: грали в футбол і волейбол, ставили сценки і вистави, слухали українські пісні у виконанні кобзаря, лідера гурту «Хорея Козацька» Тараса Компаніченка. А ще багато говорили про речі, які цікавлять усіх сучасних підлітків.

Десятикласник Миколаївської спеціалізованої школи № 22 Олександр Гетьманцев приїхав на астрошколу вже вдруге. Окрім змістового наповнення, дуже важливою є спільнота однодумців, переконаний юнак:

– Тут можна знайти людей, зацікавлених тим самим, що й ти. Тут багато людей, які розвинуті різнобічно, окрім астрономії, вони ще багато чого знають, з ними дуже цікаво розмовляти. Часто ми збиралися або в кімнаті або в альтанці і говорили про сенс життя, про те, хто що збирається робити надалі, про вподобання, цінності і пріоритети.

Згодна з ним і десятикласниця Луцької гімназії № 21 Юля Мельничук:

– Мені дуже сподобалося, що тут є люди, які розуміють один одного з півслова, адже в нас є база підготовки і спільна зацікавленість у багатьох речах. Я писала МАНівську роботу «Комета Чурюмова і її використання». Зараз хочу взяти щось про походження і розвиток Всесвіту. Взагалі планую всі точні науки до астрономії приєднати, відчуваю, що має бути якась інтеграція, адже основні відкриття зараз робляться на стику наук.

Залишається побажати МАНівцям зробити свої відкриття в науці і в житті – і хай на це їх надихає безмежне зоряне небо.

Тетяна Чернецька
22.08.17
Повернутись до розділу
Адреси розташування веб-сайтів:

Волинське територіальне відділення МАН

Рівненське територіальне відділення МАН

Житомирське територіальне відділення МАН

Київське обласне територіальне відділення МАН

Київське територіальне відділення МАН

Чернігівське територіальне відділення МАН

Сумське територіальне відділення МАН

Львівське територіальне відділення МАН

Тернопільске територіальне відділення МАН

Хмельницьке територіальне відділення МАН

Вінницьке територіальне відділення МАН

Черкаське територіальне відділення МАН

Полтавське територіальне відділення МАН

Харківське територіальне відділення МАН

Луганське територіальне відділення МАН

Закарпатське територіальне відділення МАН

Івано-Франківське територіальне відділення МАН

Чернівецьке територіальне відділення МАН

Кіровоградське територіальне відділення МАН

Дніпропетровське територіальне відділення МАН

Донецьке територіальне відділення МАН

Одеське територіальне відділення МАН

Миколаївське територіальне відділення МАН

Херсонське територіальне відділення МАН

Запорізьке територіальне відділення МАН

Кримське територіальне відділення МАН

Севастопольське територіальне відділення МАН

Севастопольське територіальне відділення МАН Київське територіальне відділення МАН Івано-Франківське територіальне відділення МАН