СУЧАСНА ПЛАТФОРМА І МОЖЛИВОСТІ ДЛЯ ЮНИХ ХІМІКІВ І БІОЛОГІВ
НЦ «МАНУ» презентував нову хіміко-біологічну лабораторію
22–23 травня до Києва на семінар-практикум в рамках Всеукраїнського науково-освітнього проекту МАН «Відкрита освітня лабораторія» завітали 26 учнів Львівської обласної Малої академії наук учнівської молоді. Саме вони стали першими відвідувачами нової сучасної хіміко-біологічної лабораторії НЦ «МАНУ».
22 травня школярі пройшли фізичний практикум у лабораторії «МАНЛаб», під час якого навчилися використовувати науковий метод для пояснення різних явищ та демонстрацій. Наприклад, досліджували закони плавання тіл, зміну температури суміші льоду і солі та динамічні ефекти диска Ейлера. Ще однією цікавинкою стало ознайомлення з мінералогічною колекцією НЦ «МАНУ», зокрема зі зразками імпактних порід з Тернівського метеоритного кратеру (Дніпропетровська область). Друга частина дня була присвячена вивченню теми «Швидкість» за допомогою відеоаналізаторів та цифрових вимірювальних комплексів.
23 травня заняття відбувалися безпосередньо в новій хіміко-біологічній лабораторії. Спочатку учні прослухали лекцію «Дисперсні системи на шляху від гомо- до гетерогенності» з демонстрацією хімічних сполук на великому екрані, а згодом під наглядом лекторів – кандидатів хімічних наук, викладачів наукових профільних шкіл МАН Олександра Толстова та Ірини Бей – провели самостійні експерименти з отримання колоїдного розчину.
Заступник директора з навчально-виховної роботи НЦ «МАНУ» Тетяна Пещеріна чітко сформулювала місію і широкі можливості нового лабораторного проекту МАН для старшокласників.
– Ідею створення сучасної хіміко-біологічної лабораторії при Малій академії наук ми виношували давно. Маємо серйозний педагогічний потенціал. Це молоді науковці, які мають багаторічний досвід роботи з учнями старших класів і готові реалізовувати проекти з хімії та біології. Вони пройшли стажування в лабораторії Х-lab у Геттінгені (Німеччина). Коли зрозуміли, що ми на правильному шляху і наші інтереси збігаються, вирішили відкрити лабораторію, яка є своєрідним науковим майданчиком для старшокласників, де можна буде проводити дослідження і з високомолекулярної біології, і з генетики, і з нанохімії – сучасних напрямів, що є перспективними і актуальними в науковій спільноті, – наголосила Тетяна Вікторівна.
За словами методиста КЗ ЛОР «Львівська обласна Мала академія наук учнівської молоді» Наталії Знетиняк, завдяки новому хіміко-біологічному комплексу навчальний діапазон проекту «Відкрита освітня лабораторія» значно розширився.
Сформулювали юні дослідники і свою мрію: мати в місті Лева і кожному обласному центрі країни аналогічні лабораторії з сучасним обладнанням. Високий рівень різноманітних наукових досліджень і «ноу-хау» молоді науковці гарантували!
Викладач НЦ «МАНУ», старший науковий співробітник відділу полімерних композитів Інституту хімії високомолекулярних сполук НАН України, кандидат хімічних наук Олександр Толстов у щирому захопленні від нового лабораторного комплексу МАН. Він вважає, що такі лабораторії в перспективі мають бути обов’язково створені в кожній області України.
– Значення нової лабораторії як платформи для наукової студії – це поширення знань для школярів, тому що багато наукових напрямів на уроках хімії у школі не викладається взагалі. З цими природними явищами, з цими сполуками діти стикаються щодня, і тому повинні розуміти, що відбувається навколо, як працює і чим цікавий навколишній світ. Створення хіміко-біологічної лабораторії на базі Малої академії наук – це дуже перспективний напрям. У сфері природничих наук – це вивчення функціонування організму, дослідження природних явищ і екологічних аспектів. Така лабораторія відкриває можливості активним школярам для перевірки нових ідей і окремих напрямів, які їх цікавлять, – зазначив Олександр Леонідович.
У планах науковців МАН – проведення наукових студій з хімії для старшокласників. Заняття будуть проводитися в хіміко-біологічній лабораторії (Київ, вул. Мельникова, 63) у групах з 16 учнів 9–11 класів. Роботи виконуватимуться в парах. Серед курсів, які викладатимуться, будуть основи колоїдної хімії, введення в тонкошарову хроматографію, хімія координаційних сполук, аналітична хімія, нанотехнології в хімії тощо.