Українські вчителі та керівники наукових проектів учнів-членів Малої академії наук України стали учасниками міжнародної навчальної програми Європейського центру ядерних досліджень (CERN)

prev next

Починаючи з 2009 року, CERN найбільша у світі лабораторія фізики високих енергій і фізики елементарних частинок – проводить потужну освітню діяльність, організовує національні програми для вчителів фізики, викладачів вишів, школярів. Щороку в науково-освітніх заходах CERN задіяно понад 900 викладачів з різних країн світу.

Науково-педагогічні працівники Малої академії наук України відвідали Європейський центр ядерних досліджень завдяки укладеній у серпні 2011 року Спільній декларації щодо науково-технічного співробітництва між Кабінетом Міністрів України та Європейською організацією ядерних досліджень (CERN). У рамках програми передбачалася участь українських викладачів у навчальних програмах CERN відповідно до підписаної Спільної декларації між Малою академією наук України та Європейською організацією ядерних досліджень.

Перша наукова школа для українських  вчителів фізики, керівників наукових проектів учнів-членів Малої академії наук України відбулася в CERN, розташованому на заході від Женеви, на кордоні між Францією і Швейцарією 1219 листопада 2011 року за сприяння Мінмолодьспорту України та суттєвої фінансової підтримки Всеукраїнської організації «Благодійний фонд підтримки обдарованих дітей України».

Чітка організація та продуманість всієї програми дозволила доторкнутися до відкриттів, які перебувають на вістрі сучасної науки. Зокрема, учасники набули неоціненного досвіду спілкування з видатними вченими CERN. Привітність, доброзичливе ставлення і демократичність приймаючої сторони стирало мовний бар’єр і забезпечувало адаптацію в чужій країні.

До програми Школи входило відвідування основних наукових об’єктів CERN, Великого адронного коллайдера (LHC) – ATLAS (A Toroidal LHC ApparatuS), CMS (Compact Muon Solenoid), LHCb (The Large Hadron Collider beauty experiment) і ALICE (A Large Ion Collider Experiment). При спілкуванні з вченими та інженерами, які їх обслуговують, учасники Школи дізналися, що установки ATLAS і CMS призначені для пошуку бозона Хіггса і «нестандартної фізики». Детектор LHCb оптимізовано під дослідження фізики b-кварків, а детектор ALICE – для пошуку кварк-глюонної плазми або кварк-глюонної рідини в зіткненнях іонів свинцю. Кожен з детекторів – це великий міжнародний проект.

Змістовною була екскурсія на SM-18, де тестують надпровідні магніти, встановлені на LHC.

Відвідавши один з найсучасніших обчислювальних центрів, який управляє, зберігає і опрацьовує дані, які надходять із прискорювача LHC і детекторів, дізналися, що всесвітня комп’ютерна павутина (WWW), тепер відома як Інтернет, теж зобов’язана своєю появою CERN. Нині CERN входить у великий Grid-проект EGEE (Enabling Grids for E-sciencE), розвиває власні Grid-сервіси. Цим займається спеціальне відділення, пов'язане з коллайдером, – LHC Computing Grid. Комп'ютерна система експериментів LHC – GRID має розгалужену мережу по всьому світі.

З досягненнями науки в галузі фізики елементарних частинок високих енергій учасників Школи ознайомили видатні вчені-фізики CERN Мік Сторр, Геннадій Зінов’єв, Тадеуш Куртіка, Павло Білошицький, Тетяна Гриньова, Дмитро Зімін, Владислав Балагура, Дмитро Наумов, Євгеній Мартинов.

Курс  лекцій «Освітня програма CERN», «Вступ до фізики частинок», «Вступ у прискорювальну фізику», «Вступ до детекторів», «Фізика важких йонів», «Антиречовинний і антипротонний сповільнювач», «Фізика нейтрино», «LHC обчислення та мережа GRID», «Огляд LHC Фізики», «Космологія», «Участь України в CERN» дозволив сформувати учасникам програми цілісну картину про сучасні наукові погляди на будову речовини та Всесвіту.

Програма Школи була насиченою і змістовною, гармонійно поєднувалися теоретичні заняття та лабораторні роботи. Учасники школи власноруч склали та випробували найпростішу бульбашкову камеру.

Відвідавши музей «Microcosm», педагоги ознайомилися з будовою найпростіших детекторів заряджених частинок, дротяними детекторами, першим  сервером, іскровою камерою, яка реєструє в режимі реального часу космічні частинки, що пронизують простір.

У планетарії «GLOBE CERN» учасники Школи стали свідками Великого вибуху в Сонячній системі.

Про складне говорилося просто та доступно, лекції проходили на «одному диханні».

На п’ять днів учасники Школи занурилися у світ високих енергій та елементарних частинок, працювали й жили в багатомовній, дружній атмосфері, дізналися багато нового із сучасної науки, отримали новий заряд енергії у своїй педагогічній діяльності, підвищили свій інтелектуальний рівень.

Упевнена, що більшість учасників Школи стануть тим «провідником» у справі пропаганди фундаментальної науки та поширенні отриманих знань серед учнівської молоді, про які зазначав керівник навчальних програм у CERN Мік Сторр.

Такі наукові школи, на мій погляд, можна назвати інновацією в сучасній системі освіти. Безпосереднє спілкування з вченими зі світовим ім’ям дає відчуття причетності до процесу пізнання природи на самому її передовому краї, зокрема підкреслює значимість праці педагога для суспільства.

Про важливість програми для майбутнього покоління вчених у своєму виступі під час зустрічі з українською делегацією наголосив директор CERN Рольф Хойер: «Ми пропонуємо учням продовжити освіту в науці, і ваша розповідь учням це розповсюдження знань та інформації про діючі програми ЦЕРНу». Він також  висловив сподівання на подальшу співпрацю з українськими педагогами.

З програмою проведення наукової Школи та презентаціями лекцій можна ознайомитися на сайті ЦЕРН http://indico.cern.ch/conferenceDisplay.py?confId=158109 .

Тетяна Пещеріна, заступник директора з навчально-виховної роботи
23.11.11
Повернутись до розділу
Адреси розташування веб-сайтів:

Волинське територіальне відділення МАН

Рівненське територіальне відділення МАН

Житомирське територіальне відділення МАН

Київське обласне територіальне відділення МАН

Київське територіальне відділення МАН

Чернігівське територіальне відділення МАН

Сумське територіальне відділення МАН

Львівське територіальне відділення МАН

Тернопільске територіальне відділення МАН

Хмельницьке територіальне відділення МАН

Вінницьке територіальне відділення МАН

Черкаське територіальне відділення МАН

Полтавське територіальне відділення МАН

Харківське територіальне відділення МАН

Луганське територіальне відділення МАН

Закарпатське територіальне відділення МАН

Івано-Франківське територіальне відділення МАН

Чернівецьке територіальне відділення МАН

Кіровоградське територіальне відділення МАН

Дніпропетровське територіальне відділення МАН

Донецьке територіальне відділення МАН

Одеське територіальне відділення МАН

Миколаївське територіальне відділення МАН

Херсонське територіальне відділення МАН

Запорізьке територіальне відділення МАН

Кримське територіальне відділення МАН

Севастопольське територіальне відділення МАН

Севастопольське територіальне відділення МАН Київське територіальне відділення МАН Івано-Франківське територіальне відділення МАН