УРОКИ  З  УПРАВЛІННЯ  КОНФЛІКТОМ
15–18 грудня у MANLAB.CAMP пройшов другий етап Школи «Рівний-Рівному»

prev next

Всеукраїнська школа «Рівний-Рівному» – «дітище» проекту «Діалог у дії», започаткованого для розвитку культури діалогу, який набуває актуальності в часи війни на сході України.

У цьому контексті особлива увага приділяється дітям. Адже у стані довготривалого збройного конфлікту, соціальної та економічної кризи молоді люди є одними з найбільш постраждалих. Основна підтримка, що надається їм громадськими і державними інститутами, спрямована на гуманітарну допомогу або ж евакуацію з окупованих та близьких до лінії розмежування територій. Однак тільки матеріальної допомоги – недостатньо, переконані організатори школи. Часто молодь віком 14–19 років живе у ситуації самотності та соціальної невизначеності, охоплена страхом і зневірою. Цей стан супроводжується втратою життєвих орієнтирів, апатією і незнанням, що робити далі у житті.

Збройний конфлікт на сході України й анексія Кримського півострову стали чинником розділення самого суспільства, створивши парадигму «свій-чужий». Тож Науково-видавниче об’єднання «Дух і Літера» спільно з партнерами, серед яких і Мала академія наук, вирішили започаткувати Школу «Рівний-Рівному». Вона передає дітям цінності діалогу, ненасильницької дії, трансформації конфліктів та миротворчості.

За словами співкоординатора і тренера школи, методиста НЦ «МАНУ» Катерини Клюзко, під час навчання використовується метод фасилітації – групового розв’язання проблем. Учасники школи мають пройти чотири етапи навчання і по їх закінченні захистити власний тренінг для того, щоб надалі під наглядом куратора проводити його з іншими дітьми.

– Ідея школи – надати підліткам знання з управління конфліктом і навчити їх допомагати іншим позбутися конфліктності. Коли не дорослі пояснюють причини, розвиток і можливості його припинення, а діти на своєму рівні роз’яснюють, як уникнути або припинити конфлікт, – додала Катерина Клюзко.

Перший етап школи проходив наприкінці листопада цього року. Тоді група знайомилася, виконувала вправи на командоутворення, обговорювала теми стереотипів та дискримінації, оцінювала вплив середовища на прийняття рішень.

– У школі беруть участь діти з різних регіонів, родин та з різними життєвими обставинами, але відчувається, що вони готові випрацьовувати власні висновки. Кожен раз інформацію сприймають критично, готові мінятися, робити власний вибір, – розповіла координатор і тренер проекту «Рівний-Рівному» Тетяна Калениченко.

Другий етап навчання присвятили вправам з діалогу та миротворчості, які дали змогу підліткам розібратися у собі, щоб згодом допомагати іншим вирішувати конфліктні ситуації. Під час наступного етапу майбутні тренери, працюючи у парах, дізнаються, як удосконалювати свої тренінги.

Учасниця школи, майбутній психолог Марія Сігова, яка навчається у Києво-Могилянській академії, зауважила: мала упереджені ставлення й очікування від проекту, але вони розвіялись. Через те що тренери самі горять тим, що роблять, і не роблять того, в що не вірять, а тому не змушують учасників робити те, чого вони не хочуть.

– Нині в школах поширюється булінг (цькування). Його необхідно позбуватися. Також мене цікавить тема неформальної освіти. Раніше я хотів зламати систему освіти, а зараз розумію, що її необхідно не ламати, а змінювати. І змінювати саме через неформальну освіту, – пояснив, чим його зацікавив проект «Рівний-Рівному», Владислав Солоухін з Донеччини.

«Альтернативи насильству» та «Конфлікточуттєвість» – ключові методики, задіяні у школі. Мета першої – знизити рівень насильства в суспільстві, зменшуючи необхідність його застосування при розв’язанні проблем. Як матеріал для навчання використовується життєвий досвід учасників, з якого виносять уроки конструктивного поводження з насильством у їхньому житті.

Друга методика була розроблена наприкінці ХХ ст. у відповідь на численні конфлікти, зокрема й на наслідки війни в тогочасній Югославії. Ця методика дає змогу глибше пізнати конфлікт на рівні суспільства, окремої громади або особистості і дає розуміння того, як кожен може змінювати середовище навколо себе.

– Багато запитань є у дітей про батьків, стосунки, школу. Але враховуючи, що деякі з них із Добропілля і вони, можливо, найбільше за інших думають про мир, у них і виникло бажання знайти той мир у собі і культивувати його в інших, – резюмувала Катерина Клюзко.

І сподівається, що схожі проекти зможуть суттєво допомогти молоді налагодити спілкування і співпрацю задля мирного майбутнього України.

Оксана Власенко
19.12.17
Повернутись до розділу
Адреси розташування веб-сайтів:

Волинське територіальне відділення МАН

Рівненське територіальне відділення МАН

Житомирське територіальне відділення МАН

Київське обласне територіальне відділення МАН

Київське територіальне відділення МАН

Чернігівське територіальне відділення МАН

Сумське територіальне відділення МАН

Львівське територіальне відділення МАН

Тернопільске територіальне відділення МАН

Хмельницьке територіальне відділення МАН

Вінницьке територіальне відділення МАН

Черкаське територіальне відділення МАН

Полтавське територіальне відділення МАН

Харківське територіальне відділення МАН

Луганське територіальне відділення МАН

Закарпатське територіальне відділення МАН

Івано-Франківське територіальне відділення МАН

Чернівецьке територіальне відділення МАН

Кіровоградське територіальне відділення МАН

Дніпропетровське територіальне відділення МАН

Донецьке територіальне відділення МАН

Одеське територіальне відділення МАН

Миколаївське територіальне відділення МАН

Херсонське територіальне відділення МАН

Запорізьке територіальне відділення МАН

Кримське територіальне відділення МАН

Севастопольське територіальне відділення МАН

Севастопольське територіальне відділення МАН Київське територіальне відділення МАН Івано-Франківське територіальне відділення МАН