ЗАХОПЛИВА НАУКА ВЛАСНОРУЧ
Школярі з Одеси навчалися та експериментували на базі лабораторій НЦ «МАНУ»

prev next

Цікаві лекції, досліди та практикуми з природничих і технічних наук, психологічні тренінги, пізнавальні екскурсії та насичене дозвілля – все це передбачали дослідницько-експериментальні курси у рамках Всеукраїнських наукових профільних шкіл МАН, що проходили у столиці з 30 жовтня по 1 листопада. Цього разу учасниками курсів стали понад 40 учнів 7–8-х класів Рішельєвського ліцею м. Одеси. Щоб якнайповніше охопити програму, вони поділилися на три групи, кожна з яких почергово проходила всі етапи навчання.

Заняття з біології, хімії, IT та робототехніки відбувалися в лабораторії експериментальних досліджень «Ex Lab». Хімію школярі почали вчити тільки нещодавно, тому спершу ознайомилися з основними поняттями і напрямами цієї науки. Теорію подавали в невимушеній формі: невеликі лекції-бесіди чергувалися з переглядом пізнавальних відеороликів. Під час практичних робіт підлітки вчилися розв’язувати задачі на приготування розчину із заданою масовою часткою.

– Ми взяли кристалогідрати – нітрат нікелю, мідний купорос, сульфат кобальту, сульфат заліза, дихромат калію. Ці речовини цікаві тим, що після додавання до них води утворюються розчини різних кольорів. Кожна команда отримала свою речовину, здійснювала розрахунки, потім робила за ними наважки та розчиняла їх, – пояснила фахівець «Ex Lab» Альона Олексієвець.

Після завершення практикуму експериментатори із завзяттям фотографувалися біля імпровізованої ялинки з колб, у яких вигравали отримані учнями розчини – червоний, помаранчевий, смарагдовий, блакитний…

На біології ліцеїсти розбирали будову травної системи і робили лабораторні роботи, пов’язані з травленням – наприклад, перевіряли дію амілази слини на крохмаль. А ще мали нагоду протестувати лабораторні мікроскопи, в які розглядали бактерії та власноруч зроблені мікропрепарати з цибулі.

Змістовними були і заняття з робототехнiки: хлопці і дівчата вивчали основи роботи з мікрокомп’ютером Raspberry Pi, вчилися збирати платформу робота, підключати до нього мотори і використовувати додаток на Python для дистанційного керування роботом.

Паралельно юні дослідники працювали в міжпредметній лабораторії «МАНЛаб». Перший день присвятили вивченню явища резонансу, яке об’єднує коливні процеси. Особливості цього фізичного явища з’ясовували на прикладі поведінки сталевої лінійки, затиснутої у штативі. Приводячи в коливання один із її країв і одночасно вимірюючи коливання іншого краю, школярі на практиці спостерігали явище механічного резонансу, а також будували резонансну криву – графік залежності амплітуди вимушених коливань від частоти сили, що вимушує.

Особливий інтерес викликав STEM-проект із дослідження роботи м’язів. Ця тема є міждисциплінарною, адже торкається і фізичних, і хімічних, і біологічних процесів, поєднує біохімію, біофізику, біоніку та багато інших галузей.

Науковий співробітник НЦ «МАНУ», кандидат біологічних наук Жанна Білик провела вступну лекцію про природу електричних явищ в організмах тварин і рослин, розповіла про будову, структуру і роботу м’яза. Ознайомившись із теорією, ліцеїсти самостійно виготовляли мікропрепарат із м’язового волокна і детально роздивлялися його структуру під мікроскопом: зокрема, побачили притаманні цій тканині посмугованість і багатоядерність.

Абревіатура STEM передбачає і такий вид діяльності як інженерія – тож наступне завдання полягало в тому, щоб сконструювати з наданих матеріалів пневмом’яз, який може скорочуватися подібно до живого. Потім учасники тренінгу випробовували свої конструкції на підняття вантажу та досліджували їхні параметри. Зокрема, визначали залежність між тиском, який створює повітря всередині «м’яза», і зусиллям, яке він розвиває під час скорочення. Щоб виміряти тиск і силу, використовували цифрові вимірювальні комплекси, а залежність будували в математичних таблицях Excel.

– Ми ще раз пересвідчилися в тому, що існує велика потреба у STEM-проектах, адже вони розвивають інженерне мислення та навички конструювання і моделювання. По-перше, школярі вчаться продумувати послідовність дій, по-друге – виконувати їх своїми руками, – зауважив завідувач відділу створення навчально-тематичних систем знань НЦ «МАНУ» Ігор Чернецький.

Триденний природничо-технічний інтенсив завершився тренінгом із командоутворення й екскурсією до Національного авіаційного університету. Одеські ліцеїсти повернулися додому задоволеними та натхненними на отримання нових знань, а Мала академія запрошує в гості учнів інших закладів освіти. Контактуйте з нами і приїжджайте – обіцяємо, буде цікаво і весело!

Тетяна Чернецька
06.11.18
Повернутись до розділу
Адреси розташування веб-сайтів:

Волинське територіальне відділення МАН

Рівненське територіальне відділення МАН

Житомирське територіальне відділення МАН

Київське обласне територіальне відділення МАН

Київське територіальне відділення МАН

Чернігівське територіальне відділення МАН

Сумське територіальне відділення МАН

Львівське територіальне відділення МАН

Тернопільске територіальне відділення МАН

Хмельницьке територіальне відділення МАН

Вінницьке територіальне відділення МАН

Черкаське територіальне відділення МАН

Полтавське територіальне відділення МАН

Харківське територіальне відділення МАН

Луганське територіальне відділення МАН

Закарпатське територіальне відділення МАН

Івано-Франківське територіальне відділення МАН

Чернівецьке територіальне відділення МАН

Кіровоградське територіальне відділення МАН

Дніпропетровське територіальне відділення МАН

Донецьке територіальне відділення МАН

Одеське територіальне відділення МАН

Миколаївське територіальне відділення МАН

Херсонське територіальне відділення МАН

Запорізьке територіальне відділення МАН

Кримське територіальне відділення МАН

Севастопольське територіальне відділення МАН

Севастопольське територіальне відділення МАН Київське територіальне відділення МАН Івано-Франківське територіальне відділення МАН